Co dokáže severní Atlantik
Hluboká tlaková níže u Islandu stále zlobí. Včera vítr 135 uzlů a tlak 927 hPa, dnes stále vítr ke 100 uzlů a vlny výšky 16 metrů. Při teplotě -4°C se jedná o nesportovní podmínky.
Oblast mezi Grónskem a Islandem naštěstí v zimě nepatří mezi dopravní tepny, díky tomu by bouře neměla způsobit chaos v dopravě. A na Islandu jsou na svalnaté počasí zvyklí.
Podíváme-li se na vítr, ten už proti včerejšku o třetinu zeslábl. Na 92 uzlů v poryvech (během dne to bude na skoro snesitelných 70 uzlů). Střed tlakové níže se již vyplňuje. Dnes v noci už vystoupal tlak na 945 hPa. Jen pro porovnání uvádíme, že v České republice byl nejnižší tlak vzduchu přepočtený na hladinu moře 967,3 hPa v Mariánských lázních 26. února 1989.
Výška vln jižně od Islandu dosahuje přes 16 metrů. Připomínám, že udávaná hodnota je průměr 1/3 nejvyšších vln. Tedy průměr, jednotlivé vlny mohou být mnohem vyšší…
Ještě se podíváme na teplotu. Ve středu tlakové níže, v klínu teplého vzduchu, je teplota 5°C. Jen 150 mil na sever je to -10°C. Inu grónský mráz. Zimní bouře, kterou ani nechceš zažít.
1966
Související články
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
80 uzlů v přístavu
80 uzlů v přístavu
80 uzlů větru dokáže napáchat škodu i v přístavu na vyvázaných lodích. Jak dopadly jachty účastnící se Transat Jacques Vabre v přístavech Le Havre a Lorient? V obou přístavech byl zaznamenán vítr o rychlosti 80 uzlů.