Chtěli byste toto?
Co na první pohled vypadá jako hausbót s vytuněnou přídí, který přesto nepopluje rychleji než 3 uzle, je nadupaná zévodní jachta Class 40 nejmodernějšího tvaru. Mnozí řeknou, že je nehezká… Zatím mají pravdu, zatím na to nejsme zvyklí. Jednou takové budou i běžné turistické jachty.
Co vidíte na obrázku je nejnovější jachta závodní třídy Class 40 navržená francouzským designérem Samem Manuardem, se kterým spolupracoval i náš Milan Koláček. Tato jachta byla vyrobena pro švýcarský Roesti Sailing Team.
Proč tak ošklivá?
Je to jednoduché. Šířka dodává jachtě stabilitu. Vyšší stabilita znamená vyšší výkon a vyšší výkon znamená vysokou rychlost. Jachta široká od přídě k zádi stejně má určité prvky katamaranu. Je stabilní a letí po hladině. Problémem není ani velká smáčená plocha, protože v náklonu pluje jen po části trupu. Proti jachtám klasického tvaru by měla ztrácet jen ve vemi slabém větru.
Kdy pronikne do cruisingu
Tento tvar jachet nemá výhody jen pro závodní jachty. Naopak, u lodí cruisingových se přidává další výhoda, za kterou jsou lidé ochotni platit. To je prostornost v podpalubí. Podobná jachta v cruisingové verzi přináší ohromný prostor do přední části trupu, která je svými rozměry srovnatelná se zádí. Takto je možné vytvořit čtyřicítku se čtveřicí prostorných kajut. Kdyby to bylo zapotřebí.
Proč ještě nejsou
Popdobné tvary mají již nyní nejnovější jachty od Beneteau a Jeanneau. Alespoň nad čarou ponoru. Extrémním tvarům ale zatím brání konvence. Podobné jachty nejsou dostatečně elegantní a proto nejsou kulaté tvary obecně přijímané.
To je ale jen otázka času. Konvence se vyvíjejí a za pár let budou podobné tvary u turistických jachet běžné.
3940
Související články
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Metis 45. Plně foilující pětačtyřicítka, která by měla mít rychlostní potenciál jachet IMOCA a byla by vyráběná sériově. Je to jen další hezký obrázek, který má k realizaci tak daleko, jako Rusko k demokracii, nebo je možné, že se tato mašina brzy objeví na vodě?
I s ulomeným foilem do čela
I s ulomeným foilem do čela
Sebastien Simon jede fantastickou Vendée Globe. I s ulomeným foilem na pravoboku se ze třetího místa propracoval do čela. Pořadí na druhé straně světa je přitom neuvěřitelně vyrovnané. Druhý a třetí Dalin a Richomme ztrácejí jen 2,3 míle a uprostřed ničeho plují necelou míli od sebe.
Designér lodí IMOCA Sam Manuard hostem Milana Koláčka
Designér lodí IMOCA Sam Manuard hostem Milana Koláčka
V příštím webináři o Vendée Globe bude mít Milan Koláček mimořádného hosta. Bude jím designér několika jachet IMOCA účastnících se Vendée Globe Sam Manuard.