Bezpečná plavba na zaďák
Jste na běžné charterové jachtě a potřebujete plout na zaďák. Na palubě není spinakerový peň. Jak si v takové situaci počínat? Jak využít nejlépe větru a plout co nejefektivněji?
Je-li na palubě spinakerový peň, je možné plout na motýla. Je to ale kurz, který je náročný na pozornost kormidelníka a ve větších vlnách může být bezpečná plavba na motýla nerealizovatelná.
My jsme ale uvedli, že spinakerový peň nemáme. Co dělat v takovém případě?
Křižování po větru
Můžeme plout na zadoboční vítr a křižovat po větru. Výhodou tohoto kurzu je, že gena jasně avizuje, kdy příliš odpadáme a pouštíme se moc po větru. Plujeme-li na zadobok a stále odpadáme, gena se v jednu chvvíli schová za hlavní plachtu a začne padat, není už více nafouknutá. V takové chvíli je třeba vyostřit, změnit kurz mírně proti větru.
Pro tento kurz je vynikající využití autopilota ve WIND módu. Nastavíte přibližný kurz na vítr a odpadáte po stupních. Jakmile začne gena padat, vrátíte se pár stupňů zpět.
Plujete-li tímto stylem, podaří se vám držet úhel cca 130° na zdánlivý vítr (tedy AWA) Vítr skutečný bude přicházet z cca 140 – 150° TWA.
Plavba na genu
Druhou možností je plavba jen na genu. Tento styl plavby je vhodný na starších jachtách s větší, nebo dokonce velkou genou. Na moderních lodích s malou kosatkou je plavba pomalá, protože plocha plachty je malá.
Výhodou plavby jen s genou je, že můžeme plout i přímo po větru a nehrozí nebezpečná halza hlavní plachty. Plavba je jednoduchá a bezpečná, jachta je na kormidle dobře ovladatelná.
Na některých jachtách jsou možné obě možnosti, na jiných je rozumné jen křižování po větru. Rychlost přibližoivání se k cíli (VMG) se nebude příliš lišit. Na lodích, kde je možné použít motýla (je k dispozici peň) je plavba na motýla rychlejší. Jak jsme však již zmínili, vyžaduje více pozornosti. Například v noci může být lepší zvolit jednodušší a konzervativnější variantu plavby jen s genou.
Závodní jachtaři jistě opět namítnou, že je vše špatně, a že je třeba použít spinaker, nebo genaker, ale zkus vytrhnout z dlaně chlup, když tam není.
4370
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Tragická halza
Tragická halza
Na konci května při regatě Slovak Sailing Week zemřel po nepovedené halze zkušený slovenský jachtař Andrej Horák. Svoji roli při tragické nehodě sehrál autopilot. Na co je třeba si dát pozor?