Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
V pátek před startem Vendée Globe jsme se zaměřili na slova jednoho z favoritů Alexe Thomsona, který tipuje, že čas vítěze by mohl atakovat 60 dnů, pokud bude počasí nakloněno správným směrem. Jedním z přístrojů, který takto ohromný skok umožní, je autopilot.
Umělá inteligence v autopilotech
Autopilot dneška má daleko ke krabičce, na které namačkáte 020°a ona to drží, pokud tedy neudělá něco jiného. Jde o sofistikované zařízení, které sbírá data, zpracovává je a učí se z nich. Strojové učení.Autopilot dnes kormidluje mnohem více a lépe než člověk. Díky mnoha senzorům je schopen chápat pohyb lodě ve všech osách. Rostoucí rychlost lodí vyžaduje rychlejší a přesnější reakce autopilota. Autopilot již je schopen anticipovat pohyb lodě a držet ji ve správném kurzu i na foilech, aby se tak jachtař mohl věnovat správnému nastavení trimu a foilů.
Bezpečí
Foto Karim Rashid
Kokpit Hugo Boss je v podpalubí.
Podívejte se na kokpity dnešních jachet IMOCA. Kormidelník již nestojí za kormidlem vystaven vlnám, větru a dešti, ale je schován v krytém kokpitu, nebo dokonce v podpalubí. Extrémem v tomto směru je jachta Hugo Boss. Celý kokpit je schován v podpalubí. Alex sleduje plachty a dění kolem lodi díky sadě kamer, které jsou instalovány nad palubou. Yann Elies (vítěz Transat Jacques Vabre 2016) vidí nevýhody tohoto uspořádání: „Chyběl by mi kontakt s okolím, vítr, vodní tříšť…“ I méně extrémní jachty mají kokpit výborně krytý. Kokpit je bublina chráněná před větrem, vlnami, vodní tříští. Vše má sólový jachtař po ruce.
Dalším krokem vpřed v bezpečnosti je instalace systému, který má zabránit srážce s UFO. Jde o systém OSCAR, o kterém jsme již psali. Ze 33 startujících jachet je jím vybaveno 18 z nich. Tři jachty jsou vybaveny systémem Pinger, který má za úkol plašit kytovce poblíž lodi, aby nedošlo ke kolizi.
Únava a spánek
Krokem k lepším časům je i kvalitnější management spánku a únavy. Thomas Ruyant je například stále napojen na monitoring, který má zabránit, aby se dostal za zvladatelnou mez únavy. Podobné analýzy si dělá i Alex Thomson. Přílišná únavy znamená pomalé reakce, chyby a špatná rozhodnutí….
Více o Vendée Globe se můžete dozvědět na našich online přednáškách, kterých se zúčastní i Milan Koláček.
3084
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.