Search
× Search
VPLP – revoluce v závodních jachtách
Daniel Vodička
/ Kategorie: Rozhovory, Vende Globe

VPLP – revoluce v závodních jachtách

Dvanáct z devětadvaceti lodí, které startují ve Vendée Globe, navrhovala kancelář VPLP spolu s Guillaume Verdierem. Proč je jejich přístup revoluční?
Všechny lodě firmou navržené se pohybují v první třetině startovního pole. Výjimkou je jen No Way Back Holanďana Pietera Heerema. To ale není problém lodi, Pieter je amatérský jachtař. Pojďme se podívat, jak se firma specializující se na vícetrupé lodě, vyšplhala na vrchol v monohullech, kam směřuje vývoj a co je nového ve foilech.

Jak se firma specializující se na vícetrupé lodě dostala k monohullům a k Vendée Globe?

Vincent Lauriot-Prévost: Byli jsme pragmatiky. V polovině první dekády 21. století jsme dodělali trimaran Groupama 2 a bylo jasné, že třída ORMA končí. Proto jsme se rozhodli zaměřit svoji pozornost na třídu IMOCA. Byli jsme v kontaktu s Guillamem Verdierem, který v té době pracoval na projektu Hydroplaneur Yvese Parliera. Měl za sebou stáž u nás a velké pemzum znalostí, které získal v kanceláři Finot-Conq, která tenkrát třídě IMOCA dominovala. Chtěli jsme dělat jednotrupé lodě, ale vlastním úsudkům jsme kvůli nedostatku zkušeností na tomto poli nedůvěřovali. Nechtěli jsme do toho jít sami.

V roce 2006 jste spolu dali dohromady projekt Safran, že?

Vincent Lauriot-Prévost: Když se Safran rozhodl pro třídu IMOCA a vybral si jako skippera Marka Guillemota, už jsme s Markem spolupracovali. Podepsali jsme smlouvu spolu s ním. A sponzor nakonec nebyl vůbec nešťastný z toho, že odstartoval revoluci v lodním designu.

Jak přesně tato revoluce vypadala?

Vincent Lauriot-Prévost: Až do té doby byly lodě IMOCA těžké a výkonné. My jsme do toho šli s tím, že navrhneme monohull, který bude také výkonný, ale navíc i lehký. Stejný přístu,  jako jsme měli ve vícetrupých lodích. Nasadili jsme při návrzích nulovou toleranci plýtvání s hmotností. Co se výkonu týká, vycházeli jsme ze zalomených trupů, kde se ostrý zlom táhl po celé délce lodi. Stěžeň jsme posunuli dozadu, zkrátili jsme ráhno. Podařilo se nám odlehčit příď a dostat ji nad vodu. Také jsme odvedli hodně práce na zvětšení úhlu náběhu kýlu a vyvinuli jsme zahnuté daggerboardy, které vytvářely vztlak. Toto vše vytvořilo již z první generace našich lodí IMOCA mašiny, které byly citlivější, rychlejší a snadněji ovladatelné. Byly také o 1500 kg lehčí, než ostatní lodě IMOCA té doby. 

Jsou foily také revolucí?

Vincent Lauriot-Prévost: Dříve, když jsme odlehčili loď, mělo to vliv na vratný moment. Tenkrát jsme to akceptovali. Dnes, díky foilům, můžeme odlehčit loď, aniž bychom snížili její stabilitu. Ano, je to inovace desetiletí, o tom není pochyb. A natočení kýlu se zvětšilo ze 2°až na 7°. Díky tomu má kýl vyšší vztlak. V rychlostech mezi 22 a 25 uzly sníží lodě IMOCA vybavené foily svůj výtlak až o polovinu, přitom ale neztratí výkon.

Ale foily spíše překáží, než by pomáhaly, ve slabém větru nebo na stoupačku, je to tak?

Vincent Lauriot-Prévost:  U prvních verzí foilů to byla pravda. Ale u verze V2 se podařilo mnohé nedokonalosti vyžehlit. Vytvořili jsme nejdříve asymetrický tělo foilu, aby generovalo větší vztlak, ale když šla loď do náklonu, viděli jsme, že je efekt opačný. Zjistili jsme, že je to oblouk mezi vertikálním koncem foilu a jeho horizontálním tělem, co dodává vztlak. Proto jsme vytvořili foil se symetrickým tělem a verze V2 tak získala extrémně na stabilitě. 

Co můžeme čekat od příští generace lodí IMOCA?

Vincent Lauriot-Prévost:  Pokud nedojde k nějaké katastrofě, třída se nebude moc měnit. Myslíme si, že je třeba dosáhnout větší vyrovnanosti mezi loděmi jednotlivých generací. Starší lodě mají výhodu v tom, že podle pravidel mohou mít své původní stěžně a kýly, zatímco nové lodě jsou handicapované novými standardizovanými stěžni. Na straně designu se snažíme vylepšit trupy, které by mohly být méně široké. Nezapomínejte, že všechny týmy po nás chtějí trupy, které by bylo možné zpětně vybavit daggerboardy, pokud by se foily neosvědčily. Zatím ale cestu zpět nikdo nevyžadoval...

Vytisknout
5598

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu