Search
× Search
Opravy na Hugo Boss
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Opravy na Hugo Boss

Vendée Globe má nového vedoucího závodníka. Alex Thomson na Hugo Boss, který vedl startovní pole od Kanárských ostrovů, se propadá startovním polem, zatímco se pokouší opravit poškozenou příď lodi. Je to trochu jako let Apollo 13. Na čele je duo Ruyant a Dalin.

Problém

800 mil východně od Rio de Janeira při rutinní kontrole přídě jachty objevil Alex Thomson náznaky selhání struktury lodi. V dané chvíli nešlo o nic fatálního, ale z pohledu dní příštích bylo možné očekávat zhoršování situace. Na vině byla jedna z podélných výztuh trupu.

Díky satelitnímu spojení mohl Alex ihned kontaktovat svůj pozemní tým. Byla svolána porada, které se zúčastnili stavitelé lodi, designéři a členové týmu. Alex jim online ukázal poškozené místo, probrali důležité detaily a pro tu chvíli vše pro Alexe skončilo. Měl čas na odpočinek, 6 hodin spánku. Potřeboval si oddechnout před dlouhou šichtou na opravách lodi.

Porada týmu

Jachta Hugo Boss zatím pomalu splouvala po větru s odpočívajícím Alexem v podpalubí. Práci měl nyní pozemní tým. Bylo třeba vymyslet, jak poškozené místo opravit za použití nářadí a materiálu, který má Alex na palubě. Pozemní řídící středisko připravuje postup pro kosmonauty na oběžné dráze… Apollo 13!

Práce v přídi

Ráno se Alex pustil do práce. Řezání s rozbruskou, pryskyřice, která tuhne i pod vodou, rady sbíhající se přes půlku světa. Práce v temné a jen minimálně větratelné přídi lodi. Řezání karbonu, nic moc práce…

Jachta zatím splouvá pomalu po větru. Minimální rychlostí, aby se minimalizovaly pohyby trupu. Je třeba přilaminovat na místo výztuhy, které vydrží plavbu kolem světa tím nejbouřlivějším oceánem rychlostí, o které si nechají jen zdát i mnohé motorové čluny.

Podle vyjádření týmu je naštěstí Alex na palubě na podobné opravy velmi dobře vybaven. Mnohem lépe než mnozí jeho soupeři. Dá se tedy očekávat, že oprava se podaří.

Jiná otázka ale visí ve vzduchu. Jak dlouho oprava vydrží?

Proč příď nedrží

Problémy s přídí nemá jen Alex. Během léta řešil něco podobného tým L´Occitane a nedlouho před startem i Corum. Na foilech letí přídě i 2 – 3 metry vysoko nad hladinou. Rychlost se v té chvíli může pohybovat mezi 20 a 30 uzly. Dojde-li k nárazu do hladiny, znamená to ohromné namáhání přídě.

Lodě s foily jsou stále velmi mladé na to, aby se podařilo najít dostatečně spolehlivé řešení. Dostatečně pevné, ale přitom lehké… Navíc foily nové generace se nemohou srovnávat s foily z minulého ročníku Vendée Globe. Jsou mnohem větší a delší, tedy i vztlak a výška letu jsou větší.

Změny na čele

Image
Na čele závodu zatím dochází ke změnám. Včera plul první Thomas Ruyant, dnes je to Charlie Dalin. Ruyant měl problémy s prasklým výtahem a musel dvakrát na stěžeň. Jednou těsně před setměním, kdy ho tlačil čas a oprava se nepovedla, a podruhé během dne. Pokud jste někdy byli na stěžni jachty plující na oceánu, i na klidném oceánu, tak si dovedete představit, jak špatně se nahoře pracuje. A to má stěžeň na jachtě IMOCA skoro 30 metrů a je třeba tam vyžímarovat sám…

Není to slepá cesta

Vedoucí duo pluje k jihovýchodu úzkým koridorem větru. Na východ a na západ jsou oblasti vysokého tlaku, tedy místa bez větru. Postupně mohutní a pás s větrem se pomalu vytrácí. Otázkou je, jestli se vedoucí dvojici podaří dostat do oblasti silného větru kolem 40°jižní šířky, nebo uvízne v bezvětří. Zbývá jí 1000 mil. Za dobrého větru 2 dny plavby. To ale nyní neplatí. Vítr je slabý a v úzkém větrném koridoru je třeba hodně halzovat. Stačí malá chyba, šlápnout vedle, zaspat ideální čas obratu a je s větrem konec…

Poslední hodiny jsou chůzi po napnutém laně. Stačí malá chyba a je konec. A takové budou i desítky hodin budoucích.

Čelo závodu je v místě, které může rozhodnout o velkém náskoku vedoucí dvojice, a tedy i o vítězi. I když je do cíle ještě daleko…

Polohu lodí najdete zde.

V pravidelné středeční online přednášce o Vendé Globe se budeme věnovat haváriím, opravám a konstruklci lodí.

Vytisknout
3129

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu