Search
× Search
Když jachta na zpátečku nechce zatočit
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Když jachta na zpátečku nechce zatočit

Couváte s jachtou a potřebujete zatočit. Nic, nedaří se. Nebo dokonce jachta zatáčí na opačný bok, než si přejete. Kde je chyba a co s tím?

Důvodů pro toto chování lodě je několik. Probereme si je jeden po druhém.

Vpřed nebo vzad

Prvním příčinou může být setrvačnost jachty. Jedná se o jednu ze základních chyb při manévrování s jachtou. Její odstranění je důležitou podmínkou pro zvládnutí manévrů. Když zařadíme zpátečku, pluje jachta vpřed, nebo vzad? Pro laika nesmyslná otázka, ale zkušenější jachtaří vědí, o co se jedná. Stojí-li jachta na místě a zařadím-li zpátečku, pomalu se rozjede dozadu. To je jednoduché. Pokud ale pluje dopředu a zařadím zpátečku, ještě nějakou dobu popluje dopředu, než se zastaví a rozjede dozadu. Plujeme-li vpřed a zařadíme zpátečku, funguje zpětný chod nejprve jako brzda.

Nyní si řekneme, jak se loď pohybuje a jak máme v takových chvílích kormidlovat.

situace

zařazená rychlost

pohyb lodě

kormidlo

plujeme dopředu

zařadíme zpátečku

dopředu

kormidlujeme jako dopředu

loď zastavuje

zařazená zpátečka

loď stojí

nereaguje na kormidlo

loď se pomalu rozjíždí zpět

zařazená zpátečka

pohyb lodě vzad

kormidlo jako na zpátečku

 

V tabulce vidíte, že mezi zařazením zpátečky a kormidlováním jako na zpátečku je velký časový posun. A jak poznáme, že skutečně couváme? V první řadě je to cit pro loď. K tomu však vede dlouhá cesta a zpočátku ho mnoho začátečníků nemá. Dále vidíme pohyb lodě na vodě. Stačí se pozorně koukat. A za třetí je to tlak na kormidle. Jakmile se jachta rozjíždí dozadu, kormidlo má tendenci se vytočit do krajní pozice. U některých lodí je tlak velký, u některých malý a u některých zcela chybí.

Prop walk

Co je prop walk jsme si již na stránkách Lodních novin vysvětlovali. Jde o stranový efekt rotace lodního šroubu. Výrazněji se projevuje při zpětném chodu motoru. Nebude opakovat již vysvětlené, proto jen stručně. Pokud je lodní šroub pravotočivý, záď je při zpětném chodu stáčena vlevo. Pokud je levotočivý, je záď snášena vpravo. U některých lodí (především starších a lodích s dlouhým kýlem) je prop walk výrazný, u moderních lodí bývá méně výrazný.

Vše zjednodušíme příkladem. Jachta s pravotočivým lodním šroubem stojí na místě. Zařadíme zpátečku. Jachta se začne stáčet zádí vlevo. Navzdory snaze srovnat její pohyb stočením kormidla vpravo, pojede stále vlevo, dokud nenabere rychlost. Stáčení je dáno prop walkem. Jakmile jachta nabere dostatečnou rychlost, aby začala poslouchat, kormidlo vytočené vpravo směr jejího pohybu srovná.

U některých lodí je prop walk tak velký, že je nutné se s lodí na zpětný chod dostatečně rozjet, vyřadit a teprve v té chvíli se její pohyb srovná, nebo se dokonce dokáže stočit zádí vpravo. Aby se jachta dokázala stočit na zpátečku proti prop walku, musí mít taková loď rychlost a zařazený neutrál, aby prop walk nepůsobil.

Vítr

Posledním nepřítelem, který nám tahá za otěže, když chceme couvat, je vítr. Fouká-li vítr z boku, a nemáme-li dostatečnou rychlost na zpětný chod, pohyb lodě ovládá vítr a nikoli kormidlo. Kvůli pomalé plavbě na to nemá kormidlo sílu. V takové situaci je třeba zrychlit. Větší rychlost znamená rychlejší proudění kolem kormidla a tím i větší výkon kormidla.

A jak je to v reálu?

V praxi je to obvykle tak, že se nám kladou do cesty překážky ve dvojici. Pomineme-li základní chybu (pohyb vpřed, nebo vzad), spojují své síly prop walk a vítr. Z výše uvedených řádků však vyplývá, že na ně existuje jedna společná zbraň. Je to rychlost a zařazený neutrál. Nabereme tedy rychlost na zpátečku a vyřadíme. V té chvíli přestane působit prop walk a proudění na kormidle je dostatečné, aby přepralo vítr.

Je to sice univerzální rada, nebere však v úvahu situaci s loděmi kolem. Pro začátek, pro rozjetí na zpátečku a dostání jachty pod kontrolu, je však dobrá.

Vše najdete v naší knížce Přístavní manévry, nebo vás to naučíme na našich kurzech. Na moři máme poslední volné místo.

 

Vytisknout
1304

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 17. ledna 2021 do 24:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem tipovací soutěže Vendée Globe s Helly Hansen (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do  17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně uhádnout vítěze Vendée Globe 2020. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 17. ledna 2021 do 24:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány nejpozději do 4 dnů od vyhlášení oficiálního vítěze závodu. Následující den budou vítězové zveřejněni na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen. 

Vítěz získá bundu AEGIR OCEAN DRY TOP.  Tato cena je určena pro soutěžícího, který správně uhodne vítěze a bude vylosován. 

V soutěži jsou také 3 ceny útěchy. Jde o baťohy HH Scout Duffel L. Cenu útěchy vyhraje ten, kdo se zúčastní soutěže a bude vylosován. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 13.1.2021.

Na horu