Search
× Search
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti, Vende Globe

Proč zvláštní kormidla na Charal 2?

Srovnáte-li novou jachtu IMOCA Charal 2 s ostatními jachtami třídy, musíte si všimnout ohromného rozdílu v pozici a tvaru kormidel. Dvojice kormidel na jachtě Charal 2 je v podstatě ve středu zádi a kormidla jsou velmi dlouhá a úzká.

Charal 2 vychází z první jachty IMOCA, kterou navrhoval Sam Manuard L´Occitane. Jachta, na které se Vendée Globe zúčastnil Armel Tripon, zaujala především vysokými průměrnými rychlostmi, které udržovala v rozbouřeném Jižním oceánu. Tvar trupu nové jachty je podobný. Maximální šířku si jachta drží od zádě až někam cca 4 metry od přídě. Příď je také co nejširší, zde však do tvaru zasahují pravidla třídy, která regulují maximální šířku paluby v určité vzdálenosti od přídě. Široká a kulatá příď byla zvolena proto, že se nemá tendenci bořit do vln, zůstává stále nad hladinou. To dovoluje dosahovat vyšších rychlostí na rozbouřeném moři.

Z dalších zajímavostí zmíníme menší šíři trupu. Parametry nebyly zveřejněny, ale zdá se, že šířka nové jachty se pohybuje kolem 5,15 m (je to odhad, neberte mě za slovo). To je výrazně méně, než je tomu u běžných jachet IMOCA. Například Charal 1 je široký 5,85 metru, stejnou šíři má i Apivia Charlieho Dalina. Menší šířka trupu znamená, že z hlediska stability a výkonu se tým spoléhá na pomoc foilů. Šířka trupu je důležitá pro tvarovou stabilitu a ta zase pro výkon jachty. S užším trupem je třeba dohnat stabilitu jinde. Je to jedna z funkcí foilů. Dodávají jachtě dynamickou stabilitu, která roste s rychlostí, kterou jachta pluje.

Zde se dostáváme ke kormidlům, kterými jsme náš článek začali. A dostáváme se do krajiny spekulací, protože přesné zprávy o zajímavé konfiguraci kormidel zatím nejsou ani v Lorientu.

Fakta

Foto Pline, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0

Foto Pline, CC BY-SA 4.0

Kormidla na Charal 1 v postavení, které je pro jachty IMOCA běžné.
Čím je jachta na zádi širší, tím musí mít delší kormidlo. Krátké kormidlo by v náklonu lezlo z vody a přestávalo by plnit svoji funkci. Dlouhé kormidlo je zranitelné, působí na něj velké síly a ve větších náklonech není jeho pozice ideální. Proto jsou na moderních jachtách širokých na zádi dva listy kormidel daleko od sebe. Jsou kratší, méně zranitelná, ale fungují lépe. Jejich pozice a sklon jsou výhodnější. U závodních jachet bývají navíc kormidla výklopná, aby návětrné kormidlo nebrzdilo ve vodě.

Na Charal 2 je uspořádání jiné. Jachta má dva kormidelní listy, ty jsou ale velmi blízko sobě, v podstatě na středu zádě. Oba listy jsou extrémně dlouhé a úzké (připomínají křídla větroně) a tedy se zdají být velmi křehké.  Proč?

Domněnky a drby

Foto www.histoiredeshalfs.com

Foto www.histoiredeshalfs.com

Na Charal 2 jsou kormidla téměř na středu.
Přesné informace zatím nemá ani okruh profesionálních závodníků z Bretaně. Něco se ale šušká…

Foily, které mají jachty IMOCA, dodávají lodím stabilitu a vedle toho zvedají trup z vody. Let jachet IMOCA je však nestabilní, protože jim chybí foil na zádí. Vzlétnou, ale tahají záď ve vodě, po chvíli zase spadnou zpět. Foil na zádi by toto vyřešil. Jednalo by se o foil na kormidlu, jako mají například jachty pro Americký pohár. To je však ve třídě IMOCA zatím zakázáno pravidly.

Šušká se, že uspořádání kormidel na Charal 2 má toto pravidlo obejít. Návětrné kormidlo, které bude svou orientací blíže k hladině, by mělo vyvíjet určitý vztlak. Nebude to tolik, jako by bylo rovnoběžně s hladinou, ale něco to bude. A tím by mohl být let jachty Charal 2 stabilnější.Tedy, bude možné pro toto použít, pokud budou podmínky vyhovující.

Tolik tedy drby z Francie. Jestli to tak skutečně je, to nevím. Ale mohlo by být. Určitou logiku v tom vidím. Jestli v té chvíli bude kormidlo působící jako foil oddělené od druhého kormidla a jestli bude mít nějaké štelování náběhu, to nevím.

 

Vytisknout
1448

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu