Search
× Search
Nejsou stěžně (na lodě IMOCA)
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti, Vende Globe

Nejsou stěžně (na lodě IMOCA)

Máte loď IMOCA a nemáte stěžeň. Složitá situace. Stěžně nejsou, Lorima v Lorientu nestíhá vyrábět. A tom se ani nebavíme o tom, kolik takový stěžeň stojí.

Na jachtách IMOCA se od změny pravidel v roce 2012 používají one-design stěžně. Důvodem bylo snížení ceny (stěžňů, lodí) a zajištění větší spolehlivosti. Výrobcem stěžňů je firma Lorima z Lorientu. Ta však v posledních měsících nestíhá vyrábět...

Kolik stojí stěžeň

Záleží na tom, jestli hledáte stěžeň nový, nebo chcete šetřit a stačí vám klacek z druhé ruky. Na trhu je v současnosti 4 – 5 starších second hand stěžňů pro lodě vyrobené před rokem 2012, které jsou z pravidla o one-design vyňaty. Jejich cena se pohybuje mezi 60 a 90 000 EUR. Záleží na stavu a na generaci stěžně (stáří).

Nový one-design stěžeň vyjde cca na 200 000 EUR. Nebo přesněji 190 000 EUR stojí profil bez daně, 250 000 EUR vyjde nový stěžeň i s outriggery (boční výztuhy stěžně na úrovni paluby).

Jaké jsou problémy se stěžni?

Projekt one-design stěžně na lodě IMOCA pochází z roku 2012. Od té doby však došlo k obrovským změnám. Rychlost lodí se významně zvýšila, na lodích jsou foily. Foily dodávají jachtám větší výkon, zvyšují vratný moment. Jachty tak uvezou více plachet. Více plachet, větší vratný moment, větší výkon, to vše znamená spolu s vyšší rychlostí i větší namáhání.

Při vývoji one-design stěžňů se počítalo s bezpečnostním koeficientem. Přesto mohou být one-design stěžně na samotné hraně. Při posledním závodu Transat Jacques Vabre se zlomily dva stěžně… vyvstává tak otázka, jestli není čas na změnu one-design pravidel. Jak ale vidíte i na probíraném tématu, není jednoduché takovou změnu udělat. 

Chcete stěžeň? Nemáme!

Současná čekačka na nový stěžeň je jeden rok. Je to dáno tím, že ve výstavbě je 12 nových jachet IMOCA. K tomu se přidají dva zlomené stěžně při Transat Jacques Vabre. Výrobcem je jediná firma a ta nestíhá. Stěžně jsou vypékané v autoklávu.

Výroba byla původně nastavená na jeden stěžeň za 8 týdnů, tedy 6 – 7 stěžňů ročně. Navíc jeden stěžeň měla firma vždy pro případ nehody v záloze. Tento systém až do letoška výborně fungoval. V letech 2016 – 2020 (mezi dvěma ročníky Vendée Globe) bylo postaveno 8 nových jachet IMOCA. Mnoho týmů zainvestovalo do náhradních stěžňů, bylo tedy vyrobeno 19 stěžňů. Vše vycházelo.

Situace se zlomila v roce 2021. K tomu řekl president firmy Lorima Vincent Marsaudon: „Normálně v roce po Vendée Globe nevyrobíme ani jeden stěžeň. Vzhledem k úspěchu závodu jsem naplánoval 2 stěžně. Nakonec jich ale musíme udělat 11!“ Firma Lorima přitom vyrábí stěžně i pro jiné zákazníky. Co se třídy IMOCA týče, především se snaží, aby všechny lodě mohly plout. Proto například Lorima koupila stěžeň od týmu, který ho nikdy nepoužil, aby ho dodala jinému týmu, který stěžeň zlomil.

V současnosti Lorima uvažuje o druhém kopytu na stěžně IMOCA. Jeho cena je 125 000 EUR bez daně. Potíží ale není jen kopyto. Další těžkostí je nedostatek lidí. V Bretani se staví tolik lodí IMOCA, že je problém sehnat kvalifikovaný personál.

Budou náhradní stěžně společné?

Protože Lorima nestíhá a nemá náhradní stěžně, je třeba se zamyslet na systému sdílení náhradních stěžňů. Bohaté týmy mají stěžně dva, chudé týmy jen jeden. Žádný stěžeň není náhradní. Zlomí-li stěžeň tým bez rezervy, je s roční dodací lhůtou nahraný. Uvažuje se o řešení, kdy by bylo vyrobeno několik náhradních stěžňů a ty by byly všemi týmy sdíleny.

Vidíte, že vlastnit loď IMOCA je jen vstupenka do světa problémů. 

Vytisknout
2098

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu