Herrmann se dočkal. Extrémní Malizia na vodě
Tahle událost ze západu Francie vzbudila ohlas hlavně v Německu. Nová jachta Malizia - Seaexplorer, na níž se chystá Boris Herrmann vyplout za dva roky do závodu Vendée Globe, má být nejrychlejší lodí kdy postavenou pro německého jachtaře. Minulý týden byla ve francouzském Lorientu spuštěna na vodu.
Kolem půl jedenácté 19. července jeřáb po dlouhých přípravách zvedl jachtu z podstavce umístěného na kontejneru, přenesl ji přes nábřežní zeď a spustil do vod Biskajského zálivu. Než se kýl ponořil, Boris Herrmann byl první, kdo se vyšplhal na červeně natřené torpédo, následovaný parťáky z týmu Willem Harrisem a Rosalin Kuiperovou, kteří v lednu začnou s hamburským jachtařem v závodě The Ocean Race, což pro něj bude generálka na Vendée Globe 2024.
Tak líčí slavnostní okamžik web německého magazínu Yacht, jehož někteří předplatitelé byli společně s redaktorem a dalšími několika desítkami lidí na místě. Když 18,28 m dlouhá jachta dosedla na vodu, přišlo na řadu osazení takeláže.
Rozhodně jiný koncept
Část trupu nad čarou ponoru je relativně vysoká, a to zejména na zádi, kde je skoro o půl metru vyšší, než tomu bylo u lodí předchozí generace. Pod čarou ponoru jsou rozdíly ještě výraznější. Vychází to ze zkušeností, které Boris Herrmann učinil se starou Malizií v Jižním oceánu. V těžkém počasí padal z foilů a narážel do "zad" vln před sebou. Nově tvarovaný trup by se měl za takových podmínek chovat lépe.
Trup vyvinula společnost VPLP, za design je zodpovědný Daniele Kapua. Herrmann podle něj chtěl od začátku loď, která by dosahovala vyšších průměrných rychlostí ve vysokých vlnách, proto má příď větší objem než většina ostatních lodí třídy IMOCA a vyčnívá daleko nad hladinu, což ji při nájezdu na vlnu tolik nezpomaluje.
Současnému designu předcházelo 30 variant návrhů trupu, s nimiž společnost VPLP do loňského roku pracovala jako s možnými. Kromě toho bylo analyzováno několik typů foilů. Kapua připouští, že trup je radikální. Podobný profil má nová loď Charal navržená Samem Manuardem, ale v podvodní části je mělčí.
Kapua připomíná, že lodě jsou obvykle optimalizovány pro dosahování nejvyšší rychlosti v ideálních podmínkách. „Náš koncept je rozhodně jiný.“ To potvrzuje i tvar, umístění a struktura foilů.
Ostrý finiš
V počáteční fázi pracovalo na projektu "Malizia - Seaexplorer" šest architektů VPLP prakticky na plný úvazek, poslední rok to byli tři architekti. Tahle inženýrská práce zabrala 35 tisíc hodin a 45 tisíc hodin práce si vyžádala samotná stavba. O nákladech tým mlčí. Obvyklá cena nových lodí IMOCA se však pohybuje od čtyř do osmi milionů eur - v závislosti na vynaloženém úsilí.
Toto úsilí kulminovalo s termínem dokončení lodi. Jen poslední měsíc prací ukousl celou pětinu pracovní doby. V hangáru týmu Malizia intenzivně pracovalo 50 zaměstnanců na montáži foilů, instalaci inovativního systému kormidel, vyklápěcího kýlu s hydraulikou a na dokončení všech detailů.
Na kukačku do Hamburgu
O budoucí výkonnosti lodi zatím nelze mnoho říct, ale její potenciál nebude malý, uvážíme-li, že spuštění na vodu si nenechali ujít další jachtaři či lidé ze závodních týmů - vedle Samanthy Davies a Paula Meilhata byly zastoupeny týmy PRB, Charal, nechyběl Thomas Ruyant z LinkedOut či prezident asociace IMOCA Antoine Mermod.
Oficiální křest nové Malizia Seaexplorer se uskuteční poněkud netradičně na řece. České fanoušky oceánského jachtingu může těšit fakt, že to bude tak trochu i na české vodě, byť na německé půdě. Ve dnech 6. a 7. září Herrmann loď představí ve svém rodném Hamburgu na Labi. Kdo tedy již nějaký čas čelí tlaku svého okolí, že je třeba navštívit Labskou filharmonii, lepší termín nenajde.
1797