Search
× Search
Herrmann se dočkal. Extrémní Malizia na vodě
Jan Koukal
/ Kategorie: Novinky, Vende Globe

Herrmann se dočkal. Extrémní Malizia na vodě

Tahle událost ze západu Francie vzbudila ohlas hlavně v Německu. Nová jachta Malizia - Seaexplorer, na níž se chystá Boris Herrmann vyplout za dva roky do závodu Vendée Globe, má být nejrychlejší lodí kdy postavenou pro německého jachtaře. Minulý týden byla ve francouzském Lorientu spuštěna na vodu.

Kolem půl jedenácté 19. července jeřáb po dlouhých přípravách zvedl jachtu z podstavce umístěného na kontejneru, přenesl ji přes nábřežní zeď a spustil do vod Biskajského zálivu. Než se kýl ponořil, Boris Herrmann byl první, kdo se vyšplhal na červeně natřené torpédo, následovaný parťáky z týmu Willem Harrisem a Rosalin Kuiperovou, kteří v lednu začnou s hamburským jachtařem v závodě The Ocean Race, což pro něj bude generálka na Vendée Globe 2024.

Tak líčí slavnostní okamžik web německého magazínu Yacht, jehož někteří předplatitelé byli společně s redaktorem a dalšími několika desítkami lidí na místě. Když 18,28 m dlouhá jachta dosedla na vodu, přišlo na řadu osazení takeláže.

Rozhodně jiný koncept

Část trupu nad čarou ponoru je relativně vysoká, a to zejména na zádi, kde je skoro o půl metru vyšší, než tomu bylo u lodí předchozí generace. Pod čarou ponoru jsou rozdíly ještě výraznější. Vychází to ze zkušeností, které Boris Herrmann učinil se starou Malizií v Jižním oceánu. V těžkém počasí padal z foilů a narážel do "zad" vln před sebou. Nově tvarovaný trup by se měl za takových podmínek chovat lépe.

Trup vyvinula společnost VPLP, za design je zodpovědný Daniele Kapua. Herrmann podle něj chtěl od začátku loď, která by dosahovala vyšších průměrných rychlostí ve vysokých vlnách, proto má příď větší objem než většina ostatních lodí třídy IMOCA a vyčnívá daleko nad hladinu, což ji při nájezdu na vlnu tolik nezpomaluje.

Současnému designu předcházelo 30 variant návrhů trupu, s nimiž společnost VPLP do loňského roku pracovala jako s možnými. Kromě toho bylo analyzováno několik typů foilů. Kapua připouští, že trup je radikální. Podobný profil má nová loď Charal navržená Samem Manuardem, ale v podvodní části je mělčí.

Kapua připomíná, že lodě jsou obvykle optimalizovány pro dosahování nejvyšší rychlosti v ideálních podmínkách. „Náš koncept je rozhodně jiný.“ To potvrzuje i tvar, umístění a struktura foilů.

Ostrý finiš

V počáteční fázi pracovalo na projektu "Malizia - Seaexplorer" šest architektů VPLP prakticky na plný úvazek, poslední rok to byli tři architekti. Tahle inženýrská práce zabrala 35 tisíc hodin a 45 tisíc hodin práce si vyžádala samotná stavba. O nákladech tým mlčí. Obvyklá cena nových lodí IMOCA se však pohybuje od čtyř do osmi milionů eur - v závislosti na vynaloženém úsilí.

Toto úsilí kulminovalo s termínem dokončení lodi. Jen poslední měsíc prací ukousl celou pětinu pracovní doby. V hangáru týmu Malizia intenzivně pracovalo 50 zaměstnanců na montáži foilů, instalaci inovativního systému kormidel, vyklápěcího kýlu s hydraulikou a na dokončení všech detailů.

Na kukačku do Hamburgu

O budoucí výkonnosti lodi zatím nelze mnoho říct, ale její potenciál nebude malý, uvážíme-li, že spuštění na vodu si nenechali ujít další jachtaři či lidé ze závodních týmů - vedle Samanthy Davies a Paula Meilhata byly zastoupeny týmy PRB, Charal, nechyběl Thomas Ruyant z LinkedOut či prezident asociace IMOCA Antoine Mermod.

Oficiální křest nové Malizia Seaexplorer se uskuteční poněkud netradičně na řece. České fanoušky oceánského jachtingu může těšit fakt, že to bude tak trochu i na české vodě, byť na německé půdě. Ve dnech 6. a 7. září Herrmann loď představí ve svém rodném Hamburgu na Labi. Kdo tedy již nějaký čas čelí tlaku svého okolí, že je třeba navštívit Labskou filharmonii, lepší termín nenajde.

Vytisknout
1797

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2024
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 5. dubna 2024 do 23:59:59.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2024 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2024. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.
  3. Soutěž vyhrává vylosovaný výherce. Cena je nepřenosná. Na palubě jachty má zajištěno místo pouze vylosovaný výherce. 

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 5. dubna 2024 do 23:59:59 středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž bude vyhlášen vítěz.  

Cenu do soutěže věnuje společnost Lodní noviny sro.  Vítěz vyhrává jedno místo na plavbě na Azorských ostrovech od 15. do 22.6. dle specifikací zde. Součástí ceny je místo na palubě jachty, cena nezahrnuje přístavní poplatky, dopravu, stravu, ani pojištění.

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherce na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výhry nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 10.3.2024.

Na horu