Search
× Search
Každý svádí jiný boj
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Každý svádí jiný boj

Na čele Vendée Globe vidí Yannick Bestaven, jak se jeho náskok hroutí jako hrad z písku. Charlie Dalin na druhém místě je jako vlk na stopě a větří krev ve vzduchu. Boris Herman velebí teplo a klid. Isabelle Joschke je ze hry venku a v bouři bojuje s pohybujícím se kýlem. Každý bojuje svoji bitvu…

Náskok se rozplývá…

Do cíle Vendée Globe zbývá nejrychlejším 5000 mil. Do pasátu, který je místem odpočinku, to je pro vedoucího Bestavena jen 500 mil. Zatímco pomalu stoupá proti větru, jeho soupeři letí na bočák dvakrát, či dokonce třikrát rychleji. Z náskoku 400 mil před víkendem zbývá jen 60 mil! Taková situace je velmi náročná na psychiku!

Pronásledovaní lovci

Charlie Dalin a Thomas Ruyant pronásledují vedoucího Bestavena a už mu šlapou na paty. Sami se ale musí koukat přes rameno. Zezadu na ně dotírá vynikající dvojice Damien Seguin a Louis Burton. Seguin pluje na lodi bez foilů. Navíc je handicapován. Levá ruka od zápěstí dolů mu chybí. Na Vendée Globe je poprvé a jede neuvěřitelný závod.

Louis Burton se již podruhé dotahuje na medailové příčky. V Indickém oceánu se dokázal z hloubi pole vyšplhat až na druhou příčku. Z té ho sesadily závady na autopilotu a následně poškozená kolejnice hlavní plachty na stěžni. Musel zastavovat u ostrova Macquarie, aby závadu opravil. Po opravě ztrácel na nejlepší 1000 mil a byl na 11. místě. Nyní je pátý, jen 200 mil za Bestavenem a 40 za třetím Ruyantem.

Teplo a klid

Čtveřice Dutreux, Herrmann, Pedote a Le Cam se také dotáhla. Ztrácí 320 až 350 mil. A užívá si konečně klidné plavby. Jak říká Boris Herrmann: „O tomto momentu jsem snil. Teplo… Střední vítr do zad. Žádné rány, mlácení, údery. Plavba bez strachu, že něco zničím. Bez obav. Odsud až po Azory to bude snadno zvládnutelná plavba. Během 12 hodin se oteplilo tak, že ze dvou teplých vrstev jsem přešel do trička. Za to jsem vděčný. Spánek a odpočinek, to je na programu dne. Mám seznam potřebných prací na lodi, ale ty mohou počkat. Nejdřív se musím opravit sám. Užívám si klidu.“

Joschke končí

Nejlepší žena v tomto ročníku Isabelle Joschke odstoupila. Poslední týden pro ni byl těžký. Když se blížila k mysu Horn, přišla o poslední čidlo windmetru. Autopilot už nemohl jet ve větrném módu. Pak začalo zlobit naklápění kýlu. Nakonec musela použit možnost nouzového zamykání kýlu ve středové poloze. Nemohla kýl naklápět, ale mohla pokračovat v závodu.

V sobotu nouzový zámek nevydržel. Kýl se začal volně pohybovat pod lodí. Nebyla jiná možnost než odstoupit. Po všech útrapách Jižního oceánu musela Isabella odstoupit v poslední bouři jižního Atlantiku. Nyní čeká s nezajištěným kýlem, než tlaková níže přejde, aby se mohla rozhodnout, do jakého bezpečného přístavu zamíří.

Je 1100 mil daleko od nejbližšího pobřeží a kýl se jí volně pohupuje pod lodí. To není jednoduchá situace…

Pip Hare dokázala vyměnit kormidlo

Vyměnit sám kormidlo na lodi dlouhé 18 metrů není sranda. Ale jde to! To věděla Pip Hare, když objevila prasklinu v ose kormidla. Věděla, že jedinou možností pro dokončení závodu je výměna. V podpalubí s sebou vezla náhradní, jako by s alternativou počítala. Bylo třeba počkat na chvíli, kdy vítr zeslábne a vlny se zmenší. Nakonec se do díla pustila ve větru 16 – 18 uzlů. Loď stabilizovala vodní kotvou.

Hodiny příprav a 90 minut práce. Vše se podařilo a fantasticky jedoucí anglická závodnice může v závodu pokračovat.

Prasklý trup

Dalším bojovníkem s osudem je Seb Destremau na Merci. Po dlouhých bojích s autokormidlem nyní objevil příčnou prasklinu v trupu za čelenem. Nejprve měl obavy, že prasklina by mohla způsobit pád stěžně, protože na přídi drží přední stěh. Designér lodi ho však ujistil, že tomu tak není a že může pokračovat. Před sebou teď má polovinu světa. Bez genakeru a spinakeru… Pokud se mu nepodaří prasklý trup u čelenu opravit…

Taková je situace ve startovním poli po víkendu. O vítězství v závodě se ještě může poprat nejméně 5 závodníků. Takto vyrovnaná VG tu ještě nebyla. Je to velké drama a bude jím až do cíle. Nezapomeňte na čtvrteční přednášku o Vendée Globe s Milanem Koláčkem!

Polohu lodí najdete zde.

Vytisknout
2728

Odpovědní formulář

Vyplňte jméno a příjmení, případně tituly
Vyplňte prosím Váš email.

Tipněte vítěze Velikonoční regaty 2020
Potvrďte prosím souhlas se soutěžními podmínkami.
Souhlasím se soutěžními podmínkami

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 13. dubna 2021 do 09:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2021 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2021. Na otázky v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Ceny do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 13. dubna 2021 do 09:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnými odpověďmi. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty a tamtéž budou vyhlášeni.  

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu   HP Racing Midlayer Jacket.  Ze všech soutěžících budou vylosovány dvě ceny útěchy, kterými jsou batohy HH Scout Duffel L

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 1.4. 2021.

Na horu