Search
× Search
Toto v předpovědi nebylo!
Daniel Vodička
/ Kategorie: Počasí

Toto v předpovědi nebylo!

Silná bouře, která v neděli zasáhla Baleáry, zastihla mnoho jachtařů se spuštěnými kalhotami. Desítky poškozených jachet, posádka jedné německé jachty je nezvěstná. Následně se zvedla bouřlivá diskuze o tom, jestli byla bouře předpovídána, nebo nebyla.

Za půl hodiny napršelo na Mallorce dvakrát tolik srážek, než je průměr za celý měsíc. Vzduchem létaly i střechy hotelů a v bouři se utrhla výletní loď stojící vyvázaná v přístavu. Tísňové volání zaregistrovalo v neděli více než 230 mimořádných událostí. Že by o tomto meteorologové nevěděli?

Zdroj Windy

Zdroj Windy

Toto byla předpověď ze středy, tedy 5 dnů před příchodem fronty.
Jachty stojící v přístavech či na kotvištích zaznamenaly i více než 60 uzlů větru. Kotvy nedržely, lodě vrážely jedna do druhé, mnohé skončily na pláži. Jak je možné, že nebyly na bouřlivé počasí připraveny? Přeci není pravda, že by přechod fronty s následným příchodem mistrálu nebyl avizován. O blížící se změně počasí jsme psali již ve středu, tedy 5 dnů před nedělním přechodem fronty. Jak se mohlo stát, že někteří jachtaři o příchodu bouřlivého počasí nevěděli?

Možností je samozřejmě více:

1 – Někteří zřejmě předpovědi počasí vůbec nesledují. Je to alarmující, ale zřejmě je to tak. Při jízdě v automobilu je přeci počasí také příliš nezajímá. Na jachtě však jde o opomenutí, které se může velmi prodražit. V extrémním případě může stát i život.

2 – Dále se najdou tací, kteří se sice na předpověď podívají, ale zajímají je jen podružnosti typu bude, nebo nebude svítit slunce. To je sice dobrá informace stran koupě krému na opalování, ale jinak je to podobně nedostatečná příprava, jako v bodě 1.

3 – Předpověď sledují, ale nerozumí jí. Pak je tady velká část skipperů, kteří sice předpovědi sledují, studují v aplikacích směry větru, ale nejsou schopni interpretovat to, co vidí. To vychází z všeobecné nechuti učit se meteorologii. Při kapitánských zkouškách jsou výsledky z meteorologie dlouhodobě velmi tristní. Tito jachtaři dnes monitorují pouze směr větru, nezajímají je psané předpovědi, synoptické mapy, a ze směru větru nevyčtou nic více než právě jen směr větru. Nejsou schopni poznat přechod fronty a nevědí, jaké jevy jsou s přechodem spojené.

4 – Čtvrtým důvodem je nedostatek zkušeností. Dokud skipper na moři nezažije přechod silné studené fronty, se kterým jsou spojeny jevy jako prudké bouřky, extrémní vítr, déšť, kroupy, takřka nulová viditelnost i přes den, změny směru větru atd, neví, čeho se má obávat. Kdo jednou touto zkušeností projde, obvykle se jí už chce vyhnout. Zvláště s rodinou a dětmi na palubě.

Řešení

Jaké je řešení? Co udělat, aby se člověk podobným krizovým situacím vyhnul? Začal bych asi znalostmi meteorologie. Myslím, že se dnes jedná o nejdůležitější součást bezpečnosti na moři. Jsme-li schopni správně číst a pochopit meteo, vyhneme se většině nebezpečných situací. A znalost meteorologie není jen přečtení rychlosti větru v aplikaci Windy. Je třeba znát nebezpečné jevy a hlavně je umět identifikovat.

Druhá rada pro turistické jachtaře zní, chovat se konzervativně. Turistický jachtař by se měl řídit myšlenkou, že nejdůležitější je dostat jachtu a posádku bezpečně z bodu A do bodu B. Nikoli nejrychleji a ani ne dnes. Někdo z posádky si možná bude stýskat, že chtěl zažít bouři na moři, ale jen skipper je odpovědný za loď a posádku. Situacím, o kterých si nejsem jistý, že je zvládnu, se mám vyhnout. Pokud vím, že v noci bude čina, zvolím raději bezpečný přístav. Navzdory jeho ceně. Cena přístavu bude jistě nižší než kauce, o kterou v případě nezvládnutí situace mohu přijít.

Za třetí je důležité sledování předpovědí na více dnů dopředu. Nestačí mi vědět, jak bude zítra. Celou dobu sleduji také výhled na týden dopředu. Jen tak si můžu připravit bezpečný itinerář.

A nakonec ještě jedna rada. Nebojte se strávit den v přístavu. Nemusí to být zabitý den. Vymyslete pro posádku alternativní program. Půjčte si motorku, auto, vydejte se na výlet. Den, kdy jachta stojí v přístavu, může být nudný. Nebo se také může jednat o nejhezčí den z celé plavby. Záleží jen na vás.

 

Vytisknout
1614

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu