Search
× Search
Jak číst odstoupení Hugo Boss
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Jak číst odstoupení Hugo Boss

Alex Thomson nevyhraje ani svoji pátou Vendée Globe. Nejbohatší tým je ze hry a množí se řeči o nespolehlivosti lodí IMOCA. Opak je ale pravdou. Alespoň v této chvíli. Spolehlivost startovního pole je obdivuhodná. Pro toto tvrzení mám argumenty.

Týden poté, co Alex objevil popraskané přepážky v přídi, srazil jednoho z favoritů závodu k zemi knock out. Ranou do vazu byla pro Alexe neopravitelná závada na kormidle.

Někteří mluví o tom, že jsou jachty IMOCA stále křehčí. Že jde o mašiny, které již nedávají prostor jachtařům, aby ukázali, co dovedou. Ozývají se další podobná zpochybňování integrity závodu a lodní třídy IMOCA obecně. Podle mě však jde o naprosto chybné argumenty, které vycházejí z neznalosti historie závodu, historie třídy IMOCA a nepochopení toho, co vše jsou závodníci schopni svým lodím dát. Chce to trochu vysvětlení, najdete ho níže a budeme o něm mluvit i ve čtvrtek, při online přednášce

Rallye kolem světa

Představte si automobilový závod kolem světa. Rallye… Bez mechaniků, bez týmu, nonstop závod. Kolik automobilů by dojelo do cíle? Vendée Globe je takovým závodem. Bez asistence, navíc sólo. Je dlouhý skoro 50 000 km.

V posledních čtyřech ročnících doplulo do cíle 53 % startujících. To je myslím velmi pěkné číslo, vzhledem k trati, kterou museli absolvovat. Nemyslím, že by to platilo u automobilů. V posledním ročníku to přitom bylo 62 % startujících. Tedy výrazný nadprůměr.

Kdo odstoupil v Atlantiku

Protože ještě nejsme u cíle, podívejme se na statistiky za Atlantik. Opět za poslední čtyři ročníky.

Letos ze závodu zatím odstoupili pouze dva!!! závodníci. Nico Troussel přišel o stěžeň u Kapverd a nyní odstoupil Alex Thomson kvůli kormidlu.

V ročníku 2016 do Indického oceánu nedopluli čtyři startující. V roce 2012 to bylo dokonce sedm závodníků ze dvaceti startujících. V ročníku 2008 muselo vzdát v Atlantiku šest lodí a v roce 2004 tři lodě ze dvaceti startujících.

Letos odstartovalo 33 závodníků a odstoupili zatím jen dva. To není nespolehlivost! Naopak, jde o nejlepší z posledních pěti ročníků.

Za sebou přitom mají skoro čtvrtinu závodu…

Na ostří nože

Chcete-li mít loď, která může vyhrát, musíte se pohybovat na ostří nože. Nebo velmi blízko ostří. Vsadíte-li na spolehlivost, pravděpodobně dojedete. Ale nejspíše nevyhrajete. Musíte riskovat.

Na druhou stranu, kdo chce vyhrát, musí především dojet!

Ano, to je ta druhá strana čepele nože, o které se bavíme.

Jak zajistit spolehlivost?

Nikdy není možné zajistit spolehlivost lodě na 100 %. Ale je cesta, jak vyzkoušet nové. Znamená to závodit. Dát lodi dostatečně zakouřit před startem Vendée Globe. Takové ostré testy mohou odhalit chyby, jako jsou poddimenzované výztuhy v přídi.

Mohou, ale nemusí. Jeremie Beyou má loď, která byla z nové generace spuštěna na vodu jako první a stejně se musel kvůli závadám vrátit na start.

Ale přesto. Většina lodí, které mají za sebou mnoho závodů, pokračují dále. Z regaty jsou ze hry lodě, které nedokončily před startem jedinou regatu, Hugo Boss a Corum.

Ještě jednou ostří nože

Znovu se vracíme k již zmíněnému. Kdo chce vyhrát, musí především dojet. Nejde o to, kdo je v tomto závodě nejrychlejší. Pokud nedojedete do cíle, je vám maximální rychlost k ničemu. Musíte najít bezpečnou stranu ostří nejen v designu své jachty, ale také v jejím vedení a v managementu vlastních sil. Nemůžete se nechat vyhecovat soupeři, musíte jet svůj vlastní závod.

Když v minulém ročníku zaostával na jihu Atlantiku pozdější vítěz Armel Le Cléac´h za Alexem Thomsonem, ptali se ho, jestli zaútočí na vedení. Odpověděl, že ho Alex nezajímá, že jede vlastní závod. Jak nejlépe umí. To je důležité pro pochopení Vendée Globe...

Vzpomeňte na okamžik ze začátku tohoto ročníku. Průjezd tropickou bouří západně od Kanárů. Alex projel téměř středem a získal na své soupeře náskok. Charlie Dalin zvolil bezpečnou cestu daleko západně od středu.

Možná to nemá význam, ale možná ano. Mohlo to bylo přiložené polínko v ohýnku Alexových potíží.

Alex je ze hry a Charlie Dalin je s náskokem první.

Dovednosti skipperů

Také jsem slyšel, že závod už není o skipperech, ale o technice. Není pravda. Skippeři nejen musí umět s lodí rychle jet, ale také musí umět udržet své lodě v chodu.

Na lodích IMOCA se stále něco kazí. A skippeři jsou zároveň mechaniky na plný úvazek. Bez stálých oprav by žádná z lodí do cíle nedoplula. Musí být schopni z prdu uplácat kuličku a tou ucpat díru v trupu, pokud to přeženu.

Vendée

Vendée Globe je celkově menším dobrodružstvím, než v době vzniku před 30 lety. Stále více jde o závod, ve kterém je třeba pořádně šlapat na plyn.

Ale ani dobrodružství se nevytratilo. Třída IMOCA je fantastická tím, že je stále otevřena i více než 20 let starým lodím, na kterých mohou jet ti s malým rozpočtem, ti pro které je účast dobrodružstvím. Ti, kteří nejedou pro vítězství.

Vendée Globe je jedna z celosvětových sportovních událostí první třídy. Ve Francii je sledována i více, než Tour de France. A přitom se na start mohou postavit i amatéři, pro které je účast v závodě životním snem.

I to je důvod, proč je Vendée Globe skvělá hra. A to, že ne všichni ji dohrají až do konce, k ní patří. Ještě mnozí v dalších dvou měsících vypadnou, ale to neznamená, že se hra nepovedla. 

Také proto se jí budeme ve čtvrtek věnovat při oblíbené online přednášce.

 

Vytisknout
2934

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu