Search
× Search
Analýza Vendée Globe – Milan Koláček
Daniel Vodička
/ Kategorie: Počasí, Vende Globe

Analýza Vendée Globe – Milan Koláček

Milan Koláček nám poslal analýzu prvních dnů Vendée Globe, které se zúčastnil spolu s dalšími závodníky třídy Figaro a Class 40 v centru světového offshore jachtingu v Lorient Grand Large.
Před dvěma dny začal v Lorient Grand Large pro členy místního klubu kurz pod vedením zkušeného meteorologa a weather routera Christiana Dumarda. Šestnáct sólových závodníků z Figara a Classe 40 se účastní jednou týdně tříhodinového meetingu pod taktovkou Christiana, na kterém se rozebírá právě probíhající Vendée Globe.

Na programu jsou analýzy prvních deseti lodí. Od startu až do současnosti a předpověď a volby strategií až po první (ICE port) zakázanou zónu ledovců v jižním Atlantiku.

Rychlý start

Ideální podmínky startu letošní VG dovolily závodníkům uniknout častým tlakovým nížím a s nimi spojeným studeným frontám. Studený severní vítr hnal startovní pole k pobřeží Španělska, kde je čekal první taktický krok, kterým bylo překonání hřebenu tlakové výše nad Azorskými ostrovy.
Čím západněji jachty pluly tím větší bylo riziko slabého větru, ale zase výhodnější pozice pro další pokračování v závodě směrem na jih.

 

Západní verze

Závodníci se snažili dostat co nejvíce na západ, aby se vyhnuli často obtížnému průjezdu kolem Madeiry a v jejím závětří (viz obr). A také Kanárským ostrovům. Dnes již uvažují o své pozici vůči doldrums (rovníkovým tišinám,) které jsou nyní poměrně úzké a málo aktivní. Je šance na rychlé projetí západně od 27°W. Na mapě je vidět, že jedna skupina volila extrémní západ, konzervativněji jel Thomas Ruyant, Jean Le Cam a Kito de Pavant. Východní varianta trasy, kterou se vydal Alex Thomson nevyšla. Nyní dohání ztrátu. Ostatní závodníci dále na východě mohou dnes jen doufat, že je rovníkové rodiny pustí více na východ, jinak se jejich ztráta bude dále zvětšovat.

Studená fronta, která se pohybovala od severu na jih kolmo ke Španělsku, zasáhla poslední lodě (déšť a nárazy větru), naopak první lodě na západě se rychleji dostávaly do pasátu a zrychlovaly. Rich is getting richer, jak se říká. Často se to stává, když se závodník první dostane do nového větrného systému.

Odhadovaný čas, kdy se první lodě dostanou na jižní polokouli, je 10 dnů od startu.

Pasát

Závodníci dnes začínají svlékat teplé vrstvy, mikiny a bundy. Je také větší prostor na odpočinek . Jean Le Cam a Yann Elies psali dnes ráno, že spali třikrát po hodině. To je paráda. Vítr začíná pomalu opět zesilovat a je stabilní. Lodě letí s plnou hlavní plachtou a velkým spinakerem, který má 400 m2.

Zpět k analýzám a routingu 


Máme za úkol shromáždit několik verzí routingu, to znamená cca 25variant s různými modely předpovědi počasí, za použití různých procentuálního využití obecného polárního diagramu lodi IMOCA 2012.
Modely děláme pro několik lodi (vedoucí, západní druhou vlnu a východní skupinu lodí).

Madeira a Kanáry

Používáme hi resolution model pro určování, jak blízko je možné projet bezpečně za ostrovy Madeirou a Kanárskými ostrovy (až 80nm větrný stín). Predikce halz při proplutí hřebenem vysokého tlaku a další strategické rozhodnutí které musí závodníci volit.

V podstatě vše co dělají závodníci jen v pohodlí domova a bez fyzické únavy. Je to ideální trénink, jak se zdokonalit v používání navigačních programů Adrena a Squid, které máme k dispozici po dobu VG od Great Circle v plné verzi. Squid ma speciální funkci, která umožňuje velmi přesně (superpose) překrývat model s frontami, a tak přesně vědět, kdy závodníka čeká manévr či změna směru větru. K tomu použití satelitních IR (Infra Red), WVI(water vapour imagery) obrázku zaručuje velmi přesnou práci.

Úkolem na příští týden je analýza doldrums a pozice tlakové výše nad Svatou Helenou v jižním Atlantiku, podle které se také bude volit místo proplutí rovníkovými tišinami.

Tracking najdete zde.

Vytisknout
5056

Pravidla soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019

Soutěž probíhá od okamžiku zveřejnění do 7. dubna do 10:00.

Pořadatel soutěže

Pořadatelem soutěže Tipovačka na vítěze Velikonočky 2019 (dále jen „soutěž“) jsou Lodní noviny sro, se sídlem Pod Havlínem 748, Praha 5, 156 00, IČO: 05897289 (dále jako „pořadatel“).

Doba a místo platnosti soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže na webu www.lodninoviny.cz do 7. dubna 2019 do 10:00 hodin středoevropského letního času (dále jen čas trvání soutěže) na území České a Slovenské republiky.

Účastníci soutěže

Soutěže se může zúčastnit ten, kdo v čase trvání soutěže správně tipuje vítěze vyplněním formuláře na stránce soutěže. Osoba nesplňující podmínky účasti, nebo jednající v rozporu s pravidly soutěže, nebude do soutěže zařazená. Pokud by se ukázalo, že taková osoba se i přes výše uvedené stala výhercem v soutěži, například v důsledku nepravdivých informací, které poskytla, nemá nárok na výhru a tato nebude předaná. Ze soutěže jsou vyloučeni zaměstnanci pořadatele a jejích partnerů a osoby jim blízké ve smyslu dle § 22 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.

Každý účastník soutěže může na soutěžní otázku odpovědět pouze jednou.

Pravidla soutěže

  1. Účastník soutěže musí splnit úkol – správně tipnout vítěze Velikonoční regaty 2019. Na otázku v zadání soutěže se odpovídá vyplněním formuláře na stránce soutěže a odesláním formuláře organizátorovi soutěže.
  2. V případě splnění kritéria (1) postupuje účastník soutěže do losování, ve kterém Lodní noviny náhodně vylosují výherce.

Do soutěže jsou zařazené jen platně vyplněné a odeslané formuláře.

Cena do soutěže

Soutěž probíhá ode dne zveřejnění soutěže do 7. dubna 2019 do 10:00:00 hodin středoevropského času na webové stránce www.lodninoviny.cz. Do soutěže se čtenáři zapojí vyplněním a odesláním formuláře se správnou odpovědí. Správné odpovědi budou slosovány na vyhlášení Velikonoční regaty v pátek  12. dubna a tamtéž budou vyhlášeni. 15. dubna 2019 bude vítěz zveřejněn na Lodních novinách. 

Ceny do soutěže věnuje společnost Helly Hansen.  Vítěz získá bundu HP Racing Midlayer Jacket.  Vylosovaný na druhém místě vyhraje Hellypack Bag a cena za třetí místo je červenobílý HH Racing Bag. 

Lodní noviny jsou oprávněny zveřejnit jméno a příjmení výherců na svých profilech na sociálních sítích a webových stránkách.

Závěrečná ustanovení

Pořadatel nenese odpovědnost za jakoukoliv technickou chybu při organizaci soutěže a má právo konečného rozhodnutí ve všech záležitostech soutěže včetně jejího ukončení.  O jakýchkoliv reklamacích či námitkách rozhoduje s konečnou platností pořadatel. Pořadatel si vyhrazuje právo bez náhrady soutěž zkrátit, přerušit anebo zrušit či jednostranně změnit nebo doplnit její podmínky, a to tak, že změnu vyhlásí na webových stránkách, kde jsou k dispozici platné a úplné podmínky.

Účastí v soutěži vyjadřuje soutěžící souhlas s těmito pravidly a poskytuje Lodním novinám dobrovolně souhlas se zpracováním svých osobních údajů. Souhlas je možné kdykoliv písemně odvolat. Soutěžící má právo na přístup k Údajům, právo požádat o vysvětlení a případně právo požadovat odstranění vzniklého stavu, zejména blokování, provedení opravy, doplnění či likvidaci jeho Údajů a další práva uvedená v zákoně č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.

Na poskytnutí výhry není právní nárok a hodnotu výher nelze vyplatit v penězích. Výherce bere na vědomí, že je povinen vypořádat své případné daňové povinnosti vůči státu.

Tyto podmínky jsou platné a účinné od 12.3.2019.

Na horu