showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

První sólová plavba a co dělat s otěží

První sólová plavba a co dělat s otěží
Daniel Vodička

První sólová plavba a co dělat s otěží

Od Vojty Haroka jsme dostali návod, co dělat s kroutící se otěží hlavní plachty a navíc shrnutí jeho první sólové plavby.

 

Během své první týdenní sólové plavby jsem uplul nakonec 310 nm. Z toho bylo 210 nm jen na plachty. Spotřeboval jsem 32 litrů paliva, celková doba plavby byla 89 hodin a průměrná rychlost 3,5 kt, Plul jsem na jachtě Beneteau Oceanis 311 (klasická hlavní plachta se 2 refy a rolovací gena 110%).

Plavba byla rozdělena na 3 etapy

1. etapa (70 hodin) Mali Lošinj - Dlugi Otok levobokem - Brusnik pravobokem - Jabuka pravobokem - Dugi Otok (Telaščica).

2. etapa (13 hodin) Dugi Otok (Telaščica) - Premuda (Krijal)

3. etapa (6 hodin) Premuda (Krijal) - Mali Lošinj.

 

Během plavby jsem se potýkal se stále se kroutící otěží hlavní plachty. Níže nabízím řešení tohoto problému.

 

Na moderních turistických jachtách velmi často nenajdete otěžový vozík hlavní plachty. Vše zajišťuje jen kladkostroj. Znáte nějakou výhodu tohoto řešení kromě ceny? Protože se však otěž ohýbá přes jednotlivé kladky jedním směrem, nejdříve se otěž v kladkostroji překříží a časem se zakroutí do šroubovice (viz obrázek). Zakroucená otěž vám bude dělat problémy nejen při nastavování délky otěže, ale časem při slabém větru i při obratech – nebude se přehazovat symetricky.

Jak z toho ven? Řešení je jednoduché. Otevřete šekl, kterým je konec otěže připevněn k ráhnu, konec otěže ručně překroutíte nebo necháte překroutit zpátky do rovna a nakonec konec otěže šeklem opět připevníte k ráhnu. Menší rady: Když šekl otevřete, jeho čep nikam neodkládejte a šekl zavřete na prázdno. Jinak o něj snadno přijdete. A udělejte to v maríně, nebo v klidné zátoce… nejlépe ihned po převzetí lodě.

 

5408

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu