První sólová plavba a co dělat s otěží
Od Vojty Haroka jsme dostali návod, co dělat s kroutící se otěží hlavní plachty a navíc shrnutí jeho první sólové plavby.
Během své první týdenní sólové plavby jsem uplul nakonec 310 nm. Z toho bylo 210 nm jen na plachty. Spotřeboval jsem 32 litrů paliva, celková doba plavby byla 89 hodin a průměrná rychlost 3,5 kt, Plul jsem na jachtě Beneteau Oceanis 311 (klasická hlavní plachta se 2 refy a rolovací gena 110%).
Plavba byla rozdělena na 3 etapy
1. etapa (70 hodin) Mali Lošinj - Dlugi Otok levobokem - Brusnik pravobokem - Jabuka pravobokem - Dugi Otok (Telaščica).
2. etapa (13 hodin) Dugi Otok (Telaščica) - Premuda (Krijal)
3. etapa (6 hodin) Premuda (Krijal) - Mali Lošinj.
Během plavby jsem se potýkal se stále se kroutící otěží hlavní plachty. Níže nabízím řešení tohoto problému.
Na moderních turistických jachtách velmi často nenajdete otěžový vozík hlavní plachty. Vše zajišťuje jen kladkostroj. Znáte nějakou výhodu tohoto řešení kromě ceny? Protože se však otěž ohýbá přes jednotlivé kladky jedním směrem, nejdříve se otěž v kladkostroji překříží a časem se zakroutí do šroubovice (viz obrázek). Zakroucená otěž vám bude dělat problémy nejen při nastavování délky otěže, ale časem při slabém větru i při obratech – nebude se přehazovat symetricky.
Jak z toho ven? Řešení je jednoduché. Otevřete šekl, kterým je konec otěže připevněn k ráhnu, konec otěže ručně překroutíte nebo necháte překroutit zpátky do rovna a nakonec konec otěže šeklem opět připevníte k ráhnu. Menší rady: Když šekl otevřete, jeho čep nikam neodkládejte a šekl zavřete na prázdno. Jinak o něj snadno přijdete. A udělejte to v maríně, nebo v klidné zátoce… nejlépe ihned po převzetí lodě.
5408
Související články
Hlavolam jménem vinšna
Hlavolam jménem vinšna
Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?
Otěž hlavní plachty ve stoperu?
Otěž hlavní plachty ve stoperu?
Jste na charterové jachtě, otěžový vozík na hlavní plachtě není, nebo jen krátký na nástavbě. Otěž hlavní plachty máte zaklaplou ve stoperu? Myslíte, že to je dobře?
Jednoduchý trim geny na boční vítr
Jednoduchý trim geny na boční vítr
Na stoupačku máme plachty přitažené na krev, na zaďák povolené. Jak je to na boční vítr? Kde se dělá nejčastější chyby? Jak jednoduše plachty nastavit?
Ovládací prvky hlavní plachty
Ovládací prvky hlavní plachty
Jakými ovládacími prvky disponuje hlavní plachta? S čím vším můžeme pracovat, abychom pluli rychleji? Kdo poprvé usedne na jachtu, zdá se mu, že tím jediným je otěž hlavní plachty. Je to ale trochu složitější…
Klasické kurzy a dvě zajímavé novinky na podzim 2024
Klasické kurzy a dvě zajímavé novinky na podzim 2024
Na podzim letošního roku pro vás máme připraveny klasické kurzy přístavních manévrů a dále dvě zajímavé novinky. Vedle kurzu nouzových situací na jachtě (co vše vás může potkat a jak to řešit), který proběhne jako vždy v Zadaru a jeho okolí, to bude 1000 mil dlouhá plavba pro adepty na průkaz B, kterým chybí praxe (vyprodáno).