showTop
× Search
Na začátek listopadu připravujeme dva teoretické kurzy. Pro zájemce o kapitánský průkaz C je určený kurz od 15.11. a teoretický přípravný kurz na zkoušky způsobilosti k vedení námořní jachty stupeň B se bude konat o týden dříve. Tedy pro ty, kteří chtějí plout dále, nebo na větších jachtách. V obou případech půjde o klasický prezenční třídenní kurz od pátku do neděle. Na jaro jsme vypsali praktický kurz na C. Na palubě jen 4 účastníci, každý s vlastní kajutou. Jíná úroveň kurzu, než jaké jsou u nás běžné. Maximální intenzita a pohodlí.  Průkaz způsobilosti C vydávaný ministerstvem dopravy má platnost do 16 metrů délky jachty a do vzdálenosti nejvýše 20 námořních mil od pobřežní linie, pokud síla větru nepřesáhne 6 stupňů Beaufortovy stupnice. To mnohým jachtařům nestačí. Chtějí plout dále, na větších jachtách, ale také za silnějšího větru. K tomu již je zapotřebí průkaz způsobilosti B určený pro jachty do délky 24 metrů a do vzdálenosti 200 mil...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Pozor na akumulátory

Pozor na akumulátory
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Pozor na akumulátory

Od Martina Pichla jsme dostali dotaz na lodní baterie. Přinášíme vám k nim několik rad, které vám pomohou strávit na lodi příjemný týden.

Nyní budeme mluvit o charterových lodích, protože je možné předpokládat, že majitelé jachet vědí, jak s bateriemi zacházet.

Skupiny akumulátorů
Na palubě jachty je standardně napětí 12 V. Zdrojem jsou akumulátory. Na palubě je několik skupin akumulátorů, které se dobíjejí společně, ale vybíjejí zvlášť.
Je zde baterie motorová, která slouží ke startování motoru. Je samostatná a nemůžete ji vybít zapnutou lednicí ani světly. 

Dále zde jsou baterie servisní. Může být jedna, dvě i více. Slouží k zabezpečení spotřeby elektrické energie pro lednice, palubní přístroje, čerpadla, navigaci a další. Toto jsou baterie, jejichž stav je na tom obvykle nejhůře. 

Dále bývají na lodích vybavených příďovým propelerem dvě baterie, které dodávají energii propeleru. Také tyto baterie jsou samostatné.

Dobíjení
Řekli jsme si, že akumulátory se vybíjejí zvlášť, ale nabíjejí společně. Není tedy třeba nic přepínat. Akumulátory jsou nabíjeny nabíječkou, pokud jsme připojeni do sítě 220 V. Tedy pokud stojíme v maríně, nebo celkově u břehu.
Na moři jsou baterie nabíjeny alternátorem při nastartovaném motoru. Další možností jsou alternativní zdroje, jako jsou soláry, větrné či vodní generátory, nebo palivový článek. Tyto pomůcky však na charterových lodích nenajdete, proto se jimi nebudeme zabývat.

Pro nás je důležité dobíjení motorem. Má zásadní nevýhody. Je hlučné, smradlavé a stojí peníze. Nic jiného nám ale na charterové lodi nezbývá.
Alternátor obvykle dobíjí již ve chvíli, kdy běží lodní motor na volnoběh. Dobíjení ale bude trvat dlouho. Pokud ho chceme zkrátit, zmáčkneme knoflík ve středu řadící páky a přidáme plyn. Přidáme tak, aby nás zvuk motoru příliš neobtěžoval. Obvykle to bude kolem 1500 otáček. Tak zkrátíme hlučné dobíjení na minimum.

Co nedělat
Posádka přijede na loď, z kufru vozu vytáhne pár kartonů převařené Plzně a naláduje jimi lednici. Přidá ještě pár drobností a hurá ven z maríny. Láká ji romantika na kotvě.

Lednice pracuje na plný plyn. Po dvou hodinách jachta zakotví, lednice dále běží. Začíná test baterií. Akumulátory nemohou vyhrát. Nemají dost energie na zchlazení 150 l lednice ze 40°C k nule. Trpí.
Pokud je vše na lodi dobře nastaveno, měla by se lednice po poklesu napětí pod určitou mez sama vypnout. Pokud ne, vycucá akumulátory k smrti.

Dalším žroutem energie je kotevní vrátek. Pokud dvakrát za sebou překotvujeme a vytahujeme 50 metrů kotevního řetězu, baterky se také zapotí. A energie nám pak bude chybět během noci.

Dobré rady
Co uděláme, abychom lednici pomohli? Je to snadné. Pokud zůstáváme první noc v přístavu, loď je zapnutá na 220 V a baterie se dobíjejí. Lednice by se měla stihnout nachladit a druhý den už jen udržuje zimu.
Chceme-li ihned vyjet a lednici potřebujeme zchladit, pak je třeba koupit led. V Chorvatsku je možné koupit led v sáčcích, v Řecku bylo dokonce možné narazit na celé bloky ledu, které déle udržely teplotu. V lednici se sice led rozpustí, ale na jejím spodku by měl být výtok, který umožní odčerpání vzniklé vody.
Řekli jsme si, že dalším žroutem je kotevní vrátek. Pokud vytahujeme kotvu za podmínek, kdy není nutné pomáhat motorem, přidáme si při práci s vrátkem plyn na neutrál. Baterkám to pomůže.

A ještě něco. Bavíme se o baterkách 12 V. Baterka není prázdná, když v ní napětí klesne na 0 V. Věřte, že stav napětí 11 V je alarmující a nenechávejte k němu dojít. Jinak akumulátory zničíte.

12752

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu