showTop
× Search
Další noc a další souboj. Spinaker ve vodě, dvouhodinová snaha o jeho vytažení na palubu. Podařilo se, ale plachta je v čudu. Koláček s Brasseurem pokračují v závodu Transat Cafe L´Or. Kdo pozorně sleduje výkon dua Milan Koláček a Pierre Brasseur v závodě přes Atlantik Transat Cafe L´Or, jistě si včera všiml ztráty na soupeře. Na vině bylo drobné opomenutí, následný pád nového spinakeru do vody a jeho zničení. Mají spinaker?  Ještě bych chtěl na pravou míru uvést francouzské označování plachet na zadní vítr. Spinakerem je myšlen spinaker asymetrický, který u nás označujeme jako genaker. Genakerem pak Francouzi označují plachtu vypadající jako to, co známe pod názvem Code 0. Co se stalo Nový spinaker North Sails byl optimalizován pro plavbu v pasátu ve větru 15 – 20 uzlů. Po vytažení držel v zámku na vrcholu stěžně. Pro jistotu je ale dobře nezapomínat na zajištění výtahu na pianu. K tomu bohužel nedošlo....

Poslední videa


Závodní jachting

Pasát na dosah

Milan Koláček s Pierrem Brasseurem už cítí pasát. Ještě to ale není ono… Vítr začíná mít správný směr, ale je slabý. Ještě to není expres na západ. Zatím jen zadýchaná lokálka.

Testy

Konec spinakerů a genakerů?

Konec spinakerů a genakerů?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Konec spinakerů a genakerů?

Přestanou se na jachtách používat spinakery a genakery? Jak daleko je chvíle, kdy půjde o podobný relikt doby minulé, jako je dnes ráhnové oplachtění?Co se bude místo těchto plachet na zadní vítr používat?

Jste-li příznivci těchto plachet, nemusíte se hned lekat. Nikdo vám je nezakáže a z běžných jachet hned tak nezmizí. Bavíme se zde o nejmodernějších a nejrychlejších závodních jachtách, jako jsou lodě třídy IMOCA.

Symetrické spinakery na offshore závodních lodích již nejsou k vidění dlouho. Nahradily je asymetrické spinakery, kterým říkáme genakery. Ale i ty mizí a místo nich přicházejí plachty, které jsou podobné plachtám typu Code 0, nebo prostě velkým genám. Jsou plošší a mnohem jednodušší na ovládání. Vyšší rychlost jachet jim nahrává a přichází jejich doba.

Základem přechodu na jiné druhy plachet je vyšší rychlost lodí a nárust jejich rychlosti na bok a zadobok.

Zdánlivý vítr

Podívejme se na problematiku zdánlivého větru. Je to vítr, který se skládá z větru, který skutečně vane a z  pohybu lodi. Na plachty plující jachty nepůsobí skutečný vítr, ale právě vítr zdánlivý. Ten je stočený více od přídě. Čím rychleji jachta pluje, tím více od přídě přichází. To vidíte na přiloženém obrázku. No a čím je vítr více z boku, tím menší je prostor na spinaker a je potřeba ho nahradit plachtami na ostřejší vítr.

Na těchto rychlých jachtách můžete plout na skutečný vítr ze 140°, ale zdánlivý vítr vám přichází z 90° (neberte mě za slovo, není to exaktní). Proto plachty na zadní vítr nejsou třeba.

VMG

Dalším zaklínadlem, které má s koncem spinakerů souvislost, je VMG (velocity make good). V souvislosti s tématem, které probíráme, je to rychlost postupu lodi po větru. Nemusí být nejrychlejší plout přímo po větru. Rychlejší postup k cíli bude znamenat křižování po větru vyšší rychlostí.

Moderní závodní jachty, jako jsou jachty IMOCA, při ideálním kurzu na vítr velmi výrazně zrychlují, proto se jim vyplatí uplout k cíli delší vzdálenost, protože tam budou dříve. Proto nemá již dlouho smysl vozit spinakery na zadní vítr. Je mnohem výhodnější vyostřit a zrychlit. K cíli po větru postupují tímto způsobem mnohem rychleji. 

Plošší plachty na boční vítr, které na jachtách IMOCA používají mají navíc tu výhodu, že jsou na rolfoku a snadno se ovládají.

Poznámka k obrázku

Na obrázku byly zvoleny rychlosti lodě tak, aby změna směru větru byla zřetelná. Rychlosti neodpovídají možnostem jachty IMOCA. Původní skutečný vítr byl z boku, tedy z 90°. 

 

5639

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu