Jak pomůže googlemapa při kotvení
Blížíte se na neznámé kotviště a informací máte pomálu. Mapa v plotteru sice ukazuje hloubky, ale to nemusí stačit. Kde najdete více informací o kotvišti? Víte, že je máte po ruce v telefonu?
Otevřete si zátoku v satelitních mapách Google (nebo v mapách Seznam). Najdete tam téměř vše, co jste se nedozvěděli v mapách Navionics. A jde o důležité informace, které vám hned ukážou, které části zátoky jsou ke kotvení nevhodné a kam byste naopak měli zamířit.
Na příkladu zátoky Krknjaš na východě Veli Drveniku se podíváme, co se dá ze satelitního snímku vyčíst.
Pod článkem najdete vedle popsané satelitní fotografie i výřez z mapy Navionics ze stejné oblasti. Doplněním těchto dvou zdrojů jsme schopni zjistit o lokalitě mnohem více.
Druhy dna jsou označeny písmeny. Barevnost písmen je rozčleněna dle vhodnosti pro kotvení
Zdroj Google
Druhy dna najdete popsané v článku.
A – písečné dno, vynikající pro kotvení, vhodná hloubka
B – písek mezi skalnatým dnem. Zde je otázkou, o jak hluboký písek jde a bude-li jeho hloubka dostatečná na kotvení (aby se kotva zachytila)
C – písečné dno, ale dle konzultace s Navionics je hloubka vody příliš malá
D – mořská tráva Posidonia. Kotva zde špatně drží a kotvení v Posidonii je i z ekologických důvodů nevhodné. Navíc je zde dle konzultace s Navionics malá hloubka
E – skalnaté dno, nevhodné pro kotvení
F – mořská tráva Posidonia. . Kotva zde špatně drží a kotvení v Posidonii je i z ekologických důvodů nevhodné. Hloubka na kotvení dle Navionics OK.
G – Hlubší dno. Na snímku je možné tušit místa s Posidonií i místa bez. Hloubka dle Navionics zde přesahuje 10 m, je možné zde kotvit, ale raději bych volil mělčí vodu.
Poznámka na závěr
Navionics ukazuje mezi ostrovy Drvenik, Krknjas Veli a Krknjas Mali hloubku menší než 1 m. V reálu je možné tudy s maximální opatrností proplout s jachtou s ponorem 1,8 m. Výše zmíněné není návod k proplouvání, ale poznámka k přesnosti mapy Navionics.
8101
Související články
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.
Biograd, Murter, halzy, réčka, kotvení
Biograd, Murter, halzy, réčka, kotvení
Včera se v Chorvatsku utišila bóra a stočila se na severozápad. Stále chladno, ale při plavbě na zaďák to není takový problém. Jirka Pacák s Danem Přívarou měli naplánovanou s účastníky kurzu plavbu z Biogradu na Murter, halzy, trénink kotvení, opakování činností až do zapamatování…
Každý řetěz je jen tak pevný…
Každý řetěz je jen tak pevný…
Můžete mít vynikající kotvu Rocna Vulcan a stejně skončíte na kamenech. Neutrhne se kotva, ale šekl spojující řetěz s kotvou. Výsledek je horší, než kdyby nedržela kotva, ta alespoň povoluje postupně.