Proč nejde zarolovat gena
Potřebujete sbalit genu a nedaří se. Buď nejde rolovaní na začátku, nebo na konci. Příčina je pokaždé jiná.
Proč se nedaří začí genu rolovat na začátku? Je to jednoduché. Cesta spouště rolfoku (lano, kterým se gena roluje) je dlouhá a vede přes mnoho kladek. Mnohé z nich se netočí. Možná většina… Navíc je první otočka obtížnější. To obojí způsobuje, že se nám nedostává síly k zarolování plachty.
Řešení
Řešení je snadné. Nerolujte plachtu z kokpitu, ale pošlete někoho na příď, aby tam tahal za spoušť. Sedne si na příď, nohama se zapře o spodek předního koše a může tahat celým tělem. Samozřejmostí je, že trimmer v kokpitu povoluje dostatečně otěž, aby se motač nepral s trimmerem, který má na pomoc tření na vinšně. V tu chvíli není dobré plout přímo proti větru, aby flatrující plachta nedala motači na přídi přes hubu.
A proč není možné v silném větru sbalit genu až do konce? Na buben rolfoku je namotaná určité délka spouště. Ta stačí jen na určitý počet otáček rolfoku.
Pokud balíme genu ve slabém větru s povolenou otěží, otočky plachty nejsou utažené a k namotání plachty jich stačí například X. Pokud vane silný vítr a rolujete napnutou genu se spouští na vinšně, plachtu na rolfoku příliš dotáhnete a délka spouště nemůže stačit, protože už nepotřebujete jen X otoček, ale například dvakrát X.
Řešení
Řešením je bolit plachtu s povolenou otěží. Nemohu to samozřejmě dělat při plavbě na motor proti větru, protože by plachta mlátila do stěžně a zničila by se. Nebo by zničila světlo na stěžni, nebo například radar. Ale nepříklad na předobok to již jde dobře, plachta sice mlátí, ale mimo přední palubu. A je třeba jednat rychle. Nestačí-li jeden motač, mohou zabrat dva.
6007
Související články
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.