Proč mít kladky na otěžových vozících
Otěžové vozíky na otěže geny bývají více či méně posuvné. Často ale nejsou vybaveny kladkostrojem s posunem lanem, ale jen kladkou se šteftem, kterou je třeba posouvat rukou. Mnohým to stačí, i když je to málo…
Předozadní pozice otěžového vozíku ovlivňuje správné nastavení geny, respektive její profil a twist, neboli přetočení plachty v její vrchní části. Ideální pozice vozíku se mění podle směru větru vůči lodi, dle síly větru a samozřejmě i podle velikosti plachty (vliv mají i vlny, ale to už bychom zabíhali příliš daleko). Z výše uvedeného vyplývá, že pozice vozíku za plavby není statická a je třeba s ním pohybovat vpřed a vzad.
Na mnoha cruisingových lodích je vozík posuvný, ale jeho fixace na kolejnici je pomocí šteftu. Posun vozíku je manuální. Takové štelování je pracné a nebezpečné. Bezpečně je možné vozík nastavovat jen odhadem na návětrné straně, kde není otěž v tahu. Na závětrné straně je třeba otěž povolit, zašlápnout a posunout vozík. Obvykle práce pro dva, při které může dojít ke zranění, nebo dokonce pádu přes palubu. Do takové činnosti se obvykle nikomu nechce, proto plachta nebývá správně vytrimovaná. Výsledkem je nejen menší rychlost plavby, ale i menší pohodlí a větší opotřebení materiálu.
Má-li být posun vozíku co k čemu, je třeba takový kladkostroj, který umožní posun vozíku dopředu rukou. V takovém případě už není trimování geny utrpením.
4106
Související články
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?
Proč bych volil klasické refování
Proč bych volil klasické refování
Refování jedním lanem, nebo vpředu na goosenecku na hák? Preferuji druhou možnost, i když mnohé loděnice to mají jinak. Proč jít proti proudu?