Co mohu udělat, když nechci refovat hlavní plachtu
Vítr sílí. Před přídí poslední míle do cíle plavby. Chtělo by to ref, ale na ten kousek už to nemá smysl. Co můžete udělat s hlavní plachtou, aby nebylo nutné refovat?
V takové chvíli bude nutné snížit výkon hlavní plachty, aby se podařilo zmenšit náklon. Mohu toho dosáhnout několika způsoby.
Můžeme začít tím, že zploštíme profil hlavní plachty. Na charterových lodích je často plachta povolená na výtahu a povolený bývá i outhaul. Dotáhneme-li outhaul zploštíme spodní část plachty, dotažením výtahu posuneme největší hloubku profilu dopředu. Oba tyto jednoduché kroky sníží výkon plachty.
Dále můžeme pracovat s prohnutím stěžně. Dotažení zadního stěhu je další cestou k tomu samému výsledku, výkon plachty se zmenší a náklon se zmenší.
Dále potřebujeme otevřít plachtu v horní části. Zvětšit její twist. Otevřu-li nahoře plachtu, část větru se z plachty „vylije“ a výsledek je podobný jako zarefování. Platí to zejména pro plachty typu square top (například na katamaránech), tam je to nejvíce patrné. Na jiných kuzrech než na stoupačce toho docílíme povolením kikingu. Na stoupačce samo povolení kikingu nestačí. Ráhno drží dole dotažená otěž. Musíme tedy navíc trochu povolit otěž. Nezapomínáme přitom na práci s otěžovým vozíkem.
Pokud toto vše nestačí, nezbyde nám, než plachtu povolit. Nechat ji trochu vyflatrovat. Na jachtách bez otěžového vozíku toho docílíme povolením otěže. Máme-li otěžový vozík, povolíme plachtu na vozíku. Toto je technika, která se používá na závodních lodích v silném větru. Trimer hlavní plachty podle potřeby povoluje a přitahuje hlavní plachtu. V poryvu, když je jachta přeplachtěná, plachtu povolí, po jeho odeznění ji znovu přitáhne.
No a kdyby vám to přišlo stále málo, můžete ji stáhnout...
2082
Související články
Trimování hlavní plachty jednoduše
Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. Řeší se vše do nejmenšího detailu, různé kombinace nastavení do různých podmínek. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.
Chyby při práci s vinšnou a jak se jich vyvarovat
Chyby při práci s vinšnou a jak se jich vyvarovat
Často na jachtách při kurzech vídáme chyby při práci s vinšnami. Opačně namotané lano, zbytečné přetahování se s vinšnou, točíme a vinšna nezabírá, příliš pomalá práce s lanem. Vše je jednoduše řešitelné.
Pro snadné refování
Pro snadné refování
Chcete si usnadnit refování tak, abyste v pár momentech dokázali zarefovat sami? Bude-li pro vás refování snadné, vaše plavba bude bezpečnější, protože budete refovat dříve.