Search
× Search
Nejčastější příčiny selhání takeláže
Daniel Vodička

Nejčastější příčiny selhání takeláže

Chcete zabránit pádu stěžně na hlavu? Kdo by měl vědět o zlomení stěžně více, než pojišťovna Pantaenius, která tyto nehody často proplácí. Odborníci z Pantenia radí, co kontrolovat proto, abycho se takové nehodě vyhnuli.

Kromě detailní kontroly takeláže před sezónou, jsou pro zajištění bezpečnosti na palubě stejně důležité kontroly prováděné v mezidobí. Stačí několikaminutová procházka po palubě, abyste zkontrolovali stěžeň, šrouby, závlačky. Dali jsme  dohromady seznam nejčastějších důvodů nehod takeláže se kterými se setkáváme. Upozorňujeme, že se jedná o výběr možných důvodů nehod takeláže, nejde o úplný přehled, ani nenahrazuje prohlídku odborníkem.

 

Zdroje opotřebení a poškození

Zdroj Pantaenius

Zdroj Pantaenius

Zlomení stěžně je možné předejít pravidelnou kontrolou.
- Koroze (např. elektrolytická koroze vznikající na různých materiálech, například ocel a hliník. Čím je vzduch vlhčí a slanější, tím větší je riziko koroze)
- Velké napětí v takeláži
- Nesprávná instalace a chybné upevnění


Rolfok

Defekt předního stěhu je častou příčinou zlomeného stěžně. Přední stěh se může opotřebovat zvýšeným zatížením v rolfoku a často dojde k rozpletení nerezového lana, což způsobí, že se jednotlivé prameny začnou lámat. Napínák, nerezové lano a ložiska v rolfoku by proto měly být kontrolovány častěji. I když jejich demontáž není snadná.

 

Zdroj Pantaenius

Zdroj Pantaenius

Sálingy, není na nich znát poškození? Například u jejich paty, jako zde?
Sálingy

Je upevnění sálingu v pořádku? Jsou na místě šrouby u napojení na stěžeň? Jsou na místě koncovky na druhé straně sálingu? Vše drží, je utaženo? Kvůli povolené závětrné straně a neustálému pohybu stěhu tam a zpět existuje vysoké riziko uvolnění, pokud není vše pevně zajištěno, utaženo. Mohou se také objevit únavové trhliny: jakmile se stěžeň ohne a stěhy drží, sáling má tendenci se pohybovat ve svém uchycení. To namáhá uložení sálingu a může mít za následek praskliny v sálingu a v uložení ve stěžni.
Problémem může být také koroze: pokud není koncovka na konci sálingu pravidelně otevírána a udržována, může se zde vytvořit silná koroze, vlivem namáhání následně může dojít k prasknutí.

 

	Zdroj Pantaenius

Zdroj Pantaenius

I na samotném stěžni se mohou najít signály poškození.
Stěžeň

V několika málo případech byl samotný stěžeň příčinou poškození, ale mnohem častěji jsou to defektní komponenty a selhání na pevném lanoví. Vlasové trhliny u paty stěžně, promáčkliny nebo silná poškození korozí, to vše však může ovlivnit pevnost stěžně.

 

Zdroj Pantaenius

Zdroj Pantaenius

Pohyb vnitřního kování ve stěžni je třeba kontrolovat.
Kování ve stěžni

Výztuhy v místě uchycení stěhů na stěžni mají pomoci přenášet tah stěhu do stěžně. Dnes jsou obvykle zaháknuty ve stěžni a na místě jsou zajištěny šrouby nebo nýty, aby se zabránilo jejich sklouznutí nebo uvolnění, když nejsou zatížené. Je výztuha stále na správném místě? Pohybuje se vůbec? To lze zjistit podle polohy výztuhy. Indikátorem jsou praskliny a promáčkliny na stěžni.

 

	Zdroj Pantaenius

Zdroj Pantaenius

Opotřebení čepu je alarmující.
Šrouby a čepy

Šrouby/čepy, které špatně sedí nebo jsou příliš malé, způsobí poškození základny šroubu. Spojení šroubů terminálem a také s napínákem by mělo být pravidelně povoleno a zkontrolováno. Kontrola poškození způsobených korozí, promáčkliny a trhlin je nesmírně důležitá. Například praskliny mohou být způsobeny poškozením šroubu, ale i korozí. Čištění a leštění povrchu zvýrazní tento druh poškození, a proto by mělo být prováděno jako součást pravidelné údržby.

 

Zdroj Pantaenius

Zdroj Pantaenius

kruhové závlačky na toto místo nepatří.
Závlačky

Ohnuté kruhové závlačky, případně naopak neohnuté závlačky klasické, mohou být příčinou vypadnutí čepu. Důležité spojení je přerušeno, selhání takeláže může být okamžité.

Doporučení
  • Vyhněte se použití kruhových závlaček tam, kde se pohybují kolem otěže a vyvazovací lana. Nebezpečí představují také boty a transport bagáže.
  • Běžné závlačky by měly být vždy přelepené, aby se zabránilo jejich narovnání a vypadnutí.
  • Běžné závlačky by neměly být používány více než jednou, protože opětovné ohyby oslabují materiál.

 

Zdroj Pantaenius

Zdroj Pantaenius

Roztažený vidlicový terminál.
Vidlicový terminál

Vidlicové terminály najdeme například na napojení stěhů a vantů na chainplates (kovové uchycení stěhů v palubě). Pokud čep z vidlice vyklouzne kvůli chybějící závlačce, stěh se uvolní.

 

Zdroj Pantaenius

Zdroj Pantaenius

Stěh často selže v místě pod zálisem.
Stěh

Pokud nejsou stěhy správně povolovány, může dojít k prasklinám v laně. Lana se skládají z drátů, a když se některý drát přetrhne, ulomená část z drátu vyčnívá. To se často stává v důsledku opotřebení nebo koroze v blízkosti zalisování. V těchto případech je třeba ihned vyměnit stěh.

 

Zdroj Pantaenius

Zdroj Pantaenius

Nevidíte ohnutí, deformace, praskliny?
Terminály

Terminály jsou instalovány na koncích stěhů a vantů a obvykle jsou na nich nalisovány. Měly by být podrobovány pravidelným a důkladným kontrolám. Pokud zjistíte vlasové praskliny nebo poškození, měli byste okamžitě jednat, protože to může rychle způsobit zlomení. Terminál se může při zatížení ohnout a deformovat. Je důležité věnovat pozornost jeho původnímu tvaru a v případě pochybností jej porovnat s ostatními terminály. T-terminály jsou obzvláště náchylné k ohnutí na T konci, na svislé části T. Pozorná kontrola nutná.

 

Zdroj Pantaenius

Zdroj Pantaenius

Podobné poškození musí vyvolat okamžitou reakci.
Napínáky

Praskliny, koroze, opotřebení nebo deformace? Jsou šrouby ohnuté nebo opotřebované? Opotřebovanou část napínáku se závity poznáte podle typické „dlouhé díry“ a/nebo podle možných prasklin a koroze. To může být způsobeno menším šroubem nebo přetížením. Důležité je také zkontrolovat podpalubí: Jsou šrouby na uchycení chainplates stále utažené? Není v průchodu palubou koroze? Napínáky by měly být jednou za čas vyčištěné a promazané. Následně je samozřejmě nutné jejich zajištění proti povolení závlačkami.

Díky pojištění Pantaenius Yacht Casco koupíte nové díly, které jsou nezbytné k nahrazení starých poškozených dílů (bez srážek z důvodu stáří dílů). Jedná se o celoroční all-risk pojištění, které kryje jak částečné poškození jachty, tak i totální škodu, tj. nenávratnou ztrátu plavidla.  Casco chrání proti následkům krádeže, požáru, potopení, průniku vody do podpalubí, najetí na mělčinu, havárií, nárazů, jakož i proti následkům událostí, za které jsou odpovědné přírodní síly (vichřice, blesk). Požádejte přímo o nabídku pojištění https://www.pantaenius.com/pl-en/insurance/clients-czech-republik/ nebo kontaktujte naše české partnery. 

 

801

Seznam VPP

Strana 1 z 5 První   Předchozí   [1]   2  3  4  5  Další   Poslední  
Na horu