Search
× Search
Milan Koláček, proč Class40?
Daniel Vodička

Milan Koláček, proč Class40?

Offshore jachtař Milan Koláček startuje letos v třídě Class40. Vrcholem bude na podzim závod přes Atlantik známý jako Transat Jacqus Vabre. Co je Class40 a jaká je jachta, na které bude závodit?

Jaký je důvod pro vznik nové třídy závodních jachet. Závodní jachtaři jsou nespokojeni se stávající nabídkou tříd a hledají něco nového. To byl i případ Class40. Třídy, která vznikla v roce 2004. Existovaly třídy Classe Mini (6,5 metrů délka), Figaro (10 metrů délka) a pak až extrémně nákladná a sofistikovaná karbonová třída IMOCA (18 metrů délka). Závodníci z menších tříd museli dokázat sehnat financování pro třídu IMOCA, nebo neměli kam postoupit. Pro většinu z nich to znamenalo zavřené dveře.

Vznik Class40

Z knihy 20 years of Class40/Francois Chevalier

Z knihy 20 years of Class40/Francois Chevalier

Srovnání nejstarších a nejnovějších jachet Class40.
Nedostatek možností dal vzniknout nové třídě 40 stop dlouhých závodních speciálů. Při vzniku třídy bylo cílem udržet finance na uzdě. Proto pevný kýl i stěžeň a trup ze sklolaminátu. S výše uvedeným souvisí i absence daggerboardů, či dnes foilů, do kterých se daggerboardy transformovaly.

Základ zůstal stejný, stejná pravidla platí i dnes. To ale neznamená, že by se zastavil vývoj. Všechny zmíněné třídy, až na Figaro, vycházejí z tzv. box rule. Tedy ze souboru předpisů, které třídu vymezují, ale zároveň umožňují designérům její vývoj.

Extrémní rychlost

Podíváme-li se na vzhled jachet Class40 před 20 lety a dnes, řekli bychom dokonce bouřlivý vývoj. Pokud v roce 2004 byla skvělá rychlost 12 uzlů, dnes je to 25 uzlů a jachty jsou schopné ji držet za mnohem širších meteorologických podmínek. Rekord v počtu uplutých mil za 24 hodin je dnes přes 440 mil, to znamená průměr přes 18,3 uzlu.

Třída Class40 je sama o sobě fantastickou závodní třídou, ve které je mimořádná konkurence, ale zároveň slouží jako poslední stupínek před třídou IMOCA, před závodem Vendée Globe.

Cena lodí

Třídou Class40 prošlo do dnešního dne na 200 jachet. Cena nových jachet se zpočátku pohybovala mezi 200 a 300 tisíci euro. Dnes, navzdory snaze držet cenu dole, je cena nové jachty kolem milionu euro.

Milan Koláček bude závodit na jachtě navržená kanceláří Marc Lombard. Jde o typ Lift V2. Na stejné jachtě závodil poslední vítěz slavného sólového závodu přes Atlantik Route du Rhum a druhý z letošní Vendée Globe Yoann Richomme.

Jachta Yelcho

Foto Pavel Nesvadba

Foto Pavel Nesvadba

Milan Koláček s Adrienem Hardym (partner do prvních závodů) při tréninku.
Milanova jachta Yelcho byla na vodu spuštěna v roce 2022. Výtlak jachty je 4500 kg. Plocha plachet proti větru je 115 m2, po větru až 260 m2. Jachty Class40 jsou dále vybaveny nádržemi na vodní balast. Na každém boku je to po 750 litrech. Balast pomáhá zvyšovat stabilitu jachty a tím i její výkon, a navíc je používán pro optimalizaci trimu lodě.

Jachta Yelcho máve třídě Class40 za sebou 7 umístění na stupních vítězů, mimo jiné i třetí místo z posledního ročníku závodu přes Atlantik Route du Rhum. Jen pro zajímavost… Plavba ze bretaňského St. Malo do Karibuku na ostrov Guadeloupe trvala 14 dnů a 9 hodin.

První závod se blíží

První ostrá zkouška Milana Koláčka čeká již 25. května. Půjde o 1000 mil dlouhou regatu CIC Normandy Channel Race v náročných vodách mezi Francií, Anglií a Irskem, samozřejmě i s obeplutím majáku Fastnet.

191

Seznam VPP

Strana 1 z 5 První   Předchozí   [1]   2  3  4  5  Další   Poslední  
Na horu