Záchranný ostrůvek v tašce, nebo v kontejneru?
Chcete levnější a skladnější záchranný ostrůvek v tašce, nebo dražší variantu v kontejneru? Důležité rozhodnutí před pořízením ostrůvku.
Pro správné rozhodnutí je třeba nejprve zvážit, jak budeme na lodi ostrůvek skladovat. Výrobci obvykle nabízejí dvě možnosti: měkkou tašku zvanou valise, nebo pevný kontejner z laminátu. Každá varianta má své výhody a nevýhody, které jsou detailně rozvedeny níže.
Obě verze se liší pořizovací cenou. Ostrůvek v kontejneru je dražší a těžší než verze v tašce, navíc je kontejner hůře skladný.
Máte-li na palubě jachty dostatek místa na upevnění kontejneru v kolíbce (je možné ji koupit společně s ostrůvkem, nebo ji pořídit dodatečně), je umístění na palubě z hlediska bezpečnosti lepší, protože v případě nouze nemusíme ostrůvek odnikud tahat. Nevýhoda tohoto umístění se může projevit v zemích, kde mají domorodé kmeny rozvolněný vztah k vlastnickým vztahům. Příkladem budiž Rusko.
Záchranný ostrůvek v tašce je lépe skladný a lehčí, nemá ale rád povětrnostní vlivy. Proto je více než vhodné jeho uložení uvnitř lodě, v úložném prostoru na zádi v kokpitu. Vzhledem k tomu, že je taška vybavena uchy, je mnohem snazší jeho přenášení. Umístění uvnitř se negativně projeví v případě, že je třeba ostrůvek použít. V některých případech je vytažení ostrůvku na palubu srovnatelné s osvobozením ježka z klece.
Svoji roli mohou pro někoho hrát i servisní náklady. Nemusí to být mnoho, ale kontrola ostrůvku v kontejneru může být mírně nákladnější než kontrola téhož v tašce.
Někteří naši jachtaři hledí na ostrůvek jako na zbytečnost, která jen prodražuje jachting. Mohou mít pravdu, zřejmě ho nebudou celý život potřebovat. Je to ale stejné jako bezpečnostním pásem v automobilu. Nebo se zdravotním pojištěním. Zřejmě ho nebudete potřebovat. Pokud však ano, bude vám na palubě sakra chybět.
422
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Dvoudenní urz je určený pro všechny, kteří se chtějí podrobněji seznámit s problematikou bezpečnosti a záchrany života na moři.