Ve světě největších trimaranů 2. díl
V pokračování rozhovoru se skipperem trimaranu Maxi Edmond de Rothschild se podíváme na nadcházející závod Transat Jacques Vabre a na přípravy na překonání rekordu v plavbě kolem světa Jules Verne Trophy.
Trimaran Maxi Edmond de Rothschild je hlavním favoritem pro transatlantický doublehanded závod Transat Jacques Vabre. Myslí si to i jeden z dvojice skipperů Franck Cammas?
„Udělali jsme pro to hodně. Máme starší, ale výkonnou loď a velmi dobře jí známe. Těžko si představit, že po 15 dnech na moři budou všechny startující lodě v perfektním technickém stavu. SVR Lazartigue strávila zatím na oceánu v náročných podmínkách 2 dny. Dva dny šlo všechno dobře…“
Po Transat Jacques Vabre vyrazí Maxi Edmond de Rothschild na Jules Verne Trophy.
„Podaří-li se nám být ve stand-by módu od 25. prosince, budeme spokojeni. Musíme do té doby dovést loď zpět do Evropy, provést potřebné opravy a úpravy a zkontrolovat a opravit foily. Znamená to, že naše stand-by období bude časově poloviční než při jiných pokusech, ale loni jsme vyplouvali 9. ledna a podmínky byly dobré.“
Znamená kolize při tréninku méně šancí na Jules Verne Trophy?
"Ne nutně. Čím více se těmito problémy zabýváme, tím je vše spolehlivější. Dnes používané foily samozřejmě zvyšují pravděpodobnost kolize, protože jsou 4 metry dlouhé v horizontálním směru na plovácích a 2 metry na středním trupu. Dříve se jednalo o téměř vertikální daggerboardy. Víme také, že plavba kolem světa na létajících trimaranech nebyla ještě nikdy dokončena. Je třeba brát v úvahu složité systémy na lodích používané. Je to především technické dobrodružství. Ale vzpomeňte si také na Groupamu 3. Tam se nám podařilo rekord překonat až na třetí pokus.“
Od příštího roku přechází projekt do sólového módu. Na programu je Route du Rhum a poté sólový závod kolem světa pro druhého skippera týmu Charlese Caudrelliera v roce 2023. Co to znamená pro Francka Cammase?
„Nic se na naší spolupráci nemění. Jsem zde proto, abych pomáhal Charlesovi. Je třeba posunout výkony co nejdále pro Route du Rhum i pro plavbu kolem světa. Kromě toho budu samozřejmě závodit. Když ne na trimaranu, tak budu více v inshore závodech.“
Článek byl zpracován dle rozhovoru časopisu Tip&Shaft.
1937
Související články
50 dnů kolem světa
50 dnů kolem světa
Charles Caudrelier obeplul svět sólo za 50 dnů, 19 hodin a 7 minut a stal se prvním vítězem závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge. Jen dva sóloví jachtaři dokázali obeplout svět rychleji. Držitel rekordu Francois Gabart za 42 dnů, 16 hodin a 40 minut a Thomas Coville za 49 dnů, 3 hodiny a 7 minut.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Všechno je možné…
Všechno je možné…
Armel Le Cléac´h má za sebou zastávku v Riu s výměnou dvojice kormidel. Na čele Arkea Ultim Challenge se pomalu posouvá vpřed Charles Caudrelier. Jeho trimaran je velmi unavený. Druhé místo patří strhanému Thomasu Covillovi.