Umíte zprovoznit rychloměr?
Proč potřebujeme rychloměr? Proč nestačí GPS? A jak ho zprovoznit, pokud nepracuje?
Mnoho otázek. Odpovíme na ně postupně.
Proč potřebujeme rychloměr
Pokud plujete po jezeře, na kterém není žádný proud, není pro vás nezbytné, znát rychlost lodě proti vodě. Rychlost proti dnu, kterou říká GPS, je stejná.
Na moři, kde mohou být proudy (a často jsou), je rychlost proti vodě důležitá. Představte si, že máte podle podmínek plout 5 uzlů, ale GPS ukazuje jen 3,5 uzlu. Co s tím? Perete se s plachtami, snažíte se zlepšit trim. Stále nic. Znáte-li rychlost proti vodě, vidíte, že je vše OK, že plujete 5 uzlů, ale proti vám teče proud o rychlosti 1,5 uzlu. Proto je vaše SOG (rychlost proti dnu) tak nízká.
Jak rychloměr pracuje
Standardní rychloměr prochází trupem a je vybaven vrtulkou, která se proudem vody roztočí. Ta ale může být zablokovaná. Zarostlá travou, škeblemi, nebo v ní uvízla jiná nečistota.
Jak sondu vyčistit
Sondu rychloměru je možné vytáhnout dovnitř do trupu, očistit a zasunout zpět. Nenateče přitom do lodě?
Ano samozřejmě nateče, ale jen minimálně. Vedle sondy rychloměru, která se nachází pod podlážkami obvykle v přední kajutě (kousek před kýlem), by měla být připravena a upevněna zátka. My začneme tím, že povolíme na sondě rychloměru převlečnou matku, která ji zajišťuje ve správné poloze. Připravíme si zátku a sondu vytáhneme. V té chvíli máme díru v trupu. Vody však neteče mnoho, protože v trubce, která tvoří pouzdro sondy, je obvykle zpětná klapka. Vodu zastavíme rukou a zasuneme na místo zátku. Nyní máme čas a klid na očištění sondy rychloměru.
Po očištění zkontrolujeme správnou orientaci sondy a zasuneme ji zpět.
Nakonec zkontrolujeme čísla na budíku rychloměru. V místě, kde neteče proud, je srovnáme s GPS a manuálem poučeni zkalibrujeme přístroj. To je vše. Vše je možné zvládnout i za plavby.
8742