The Ocean Race odstartoval…
Po rozpačitých posledních letech, kdy se budoucnost závodu rozpouštěla jak radiační mlha během dopoledne, se to konečně podařilo. Včera odpoledne odstartoval 14. ročník The Ocean Race. A tentokrát jsou v hlavní roli foilující jachty IMOCA.
Závod The Ocean Race je posádkový etapový závod kolem světa. Začínal jako Whitbread Round the World Race v roce 1973 – 2001, pokračoval pod názvem sponzora jako Volvo Ocean Race do roku 2019 a dnes tedy bez jména hlavního sponzora jednoduše The Ocean Race. Původně měl závod startovat již v roce 2021, ale start byl kvůli nemoci COVID (čínský mor) odložen až na letošek.
Atraktivní IMOCA
Ztracený lesk měly závodu dodat foilující jachty IMOCA, ale nakonec se jich na start postavilo jen 5. Ve druhé kategorii VO65 (lodě, které už za sebou mají 2 ročníky závodu) se účastní 6 týmů. Ty však před sebou nemají plavbu kolem světa. Po první etapě na Kapverdy si počkají, až se flotila IMOCA vrátí do Evropy.
Vysoká cena
Atraktivní shorthanded třída IMOCA je především francouzskou záležitostí. Sponzoři jednotlivých týmů jsou obvykle zaměřeni na francouzský trh, o ten světový nemají zájem. To je jeden z důvodů, proč je jachet IMOCA na startu tak málo. Druhým důvodem je cena, kterou je třeba za závod zaplatit. V porovnání s The Ocean Race je sólový závod kolem světa Vendée Globe takříkajíc za babku. Start ve Francii, cíl ve Francii, žádné zastávky, jediný člověk na palubě.
The Ocean Race znamená minimálně 4 členy posádky na palubě a jednoho reportéra. A zastávky. Stěhování celého cirkusu po třech světadílech. Evropy, Afrika a Amerika. To něco stojí.
To jsou důvody, proč je na startu jen 5 týmů IMOCA. The Ocean Race sice dává možnost vyzkoušet si plavbu v Jižním oceánu, ale cena této zkoušky je dost vysoká.
Start
Včera tedy bylo odstartováno. Nejprve flotila VO65 a o dvě hodiny později odstartovala tída IMOCA. Na klidném moři jachty na foilech ukázaly, čeho jsou schopné a dosahovaly rychlostí kolem 30 uzlů.
Nejlépe odstartoval tým Biotherm. Navzdory tomu, že se na palubě poprvé sešel jen pár hodin před startem. Skvěle si vedl také tým Holcim Kevina Escoffiera. Start byl naopak zklamáním pro předstartovního favorita 11th Hour Racing.
V současné chvíli týmy vplouvají do Alboranského moře jižně od Španělska. Stoupají proti sílící bouři a takto to bude až do Gibraltaru. Tato část bude první zkouškou odolnosti nových jachet. Skippeři jachet IMOCA se za běžných podmínek snaží ostré stoupačce vyhnout a jezdí více na rychlost. Tady však není jak uhnout a nápor na lodě bude enormní.
Polohu jachet najdete zde.
694
Související články
Burton končí, Dalin a Simon uprostřed bouře
Burton končí, Dalin a Simon uprostřed bouře
Třetí z poslední Vendée Globe, veliký bojovník, střelec schopný plout s prasklou lodí do Jižního oceánu Louis Burtom míří do Kapského města. Končí pro něj tato Vendée. Vedoucí dvojice ta pokračuje dále. Přehnala se přes ní přední strana níže, je v jejím středu, kde je vítr slabý a čeká na fialovou divočinu.
Fialová bestie
Fialová bestie
Na vedoucí skupinu závodu Vendée Globe se řítí bestie. Tlaková níže, bouře s větrem k 80 uzlům v poryvech. Tak alespoň naznačuje předpovědní mapa na serveru Windy. Většina závodníků se klidí z cesty. Vedoucí dvojice Charlie Dalin a Sebastien Simon do toho jde po hlavě.
Plavba minovým polem
Plavba minovým polem
Plujete rychlostí 20 uzlů. Najednou úder, rána! Je konec. Konec nadějím, konec všem šancím. Celoživotní sen, čtyři roky intenzivních příprav a vše je v jeden okamžik v luftě. Kde k tomu může dojít?