The Ocean Race odstartoval…
Po rozpačitých posledních letech, kdy se budoucnost závodu rozpouštěla jak radiační mlha během dopoledne, se to konečně podařilo. Včera odpoledne odstartoval 14. ročník The Ocean Race. A tentokrát jsou v hlavní roli foilující jachty IMOCA.
Závod The Ocean Race je posádkový etapový závod kolem světa. Začínal jako Whitbread Round the World Race v roce 1973 – 2001, pokračoval pod názvem sponzora jako Volvo Ocean Race do roku 2019 a dnes tedy bez jména hlavního sponzora jednoduše The Ocean Race. Původně měl závod startovat již v roce 2021, ale start byl kvůli nemoci COVID (čínský mor) odložen až na letošek.
Atraktivní IMOCA
Ztracený lesk měly závodu dodat foilující jachty IMOCA, ale nakonec se jich na start postavilo jen 5. Ve druhé kategorii VO65 (lodě, které už za sebou mají 2 ročníky závodu) se účastní 6 týmů. Ty však před sebou nemají plavbu kolem světa. Po první etapě na Kapverdy si počkají, až se flotila IMOCA vrátí do Evropy.
Vysoká cena
Atraktivní shorthanded třída IMOCA je především francouzskou záležitostí. Sponzoři jednotlivých týmů jsou obvykle zaměřeni na francouzský trh, o ten světový nemají zájem. To je jeden z důvodů, proč je jachet IMOCA na startu tak málo. Druhým důvodem je cena, kterou je třeba za závod zaplatit. V porovnání s The Ocean Race je sólový závod kolem světa Vendée Globe takříkajíc za babku. Start ve Francii, cíl ve Francii, žádné zastávky, jediný člověk na palubě.
The Ocean Race znamená minimálně 4 členy posádky na palubě a jednoho reportéra. A zastávky. Stěhování celého cirkusu po třech světadílech. Evropy, Afrika a Amerika. To něco stojí.
To jsou důvody, proč je na startu jen 5 týmů IMOCA. The Ocean Race sice dává možnost vyzkoušet si plavbu v Jižním oceánu, ale cena této zkoušky je dost vysoká.
Start
Včera tedy bylo odstartováno. Nejprve flotila VO65 a o dvě hodiny později odstartovala tída IMOCA. Na klidném moři jachty na foilech ukázaly, čeho jsou schopné a dosahovaly rychlostí kolem 30 uzlů.
Nejlépe odstartoval tým Biotherm. Navzdory tomu, že se na palubě poprvé sešel jen pár hodin před startem. Skvěle si vedl také tým Holcim Kevina Escoffiera. Start byl naopak zklamáním pro předstartovního favorita 11th Hour Racing.
V současné chvíli týmy vplouvají do Alboranského moře jižně od Španělska. Stoupají proti sílící bouři a takto to bude až do Gibraltaru. Tato část bude první zkouškou odolnosti nových jachet. Skippeři jachet IMOCA se za běžných podmínek snaží ostré stoupačce vyhnout a jezdí více na rychlost. Tady však není jak uhnout a nápor na lodě bude enormní.
Polohu jachet najdete zde.
673
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.