Sense 57: Vyjděte ze stínu
Když francouzská loděnice Beneteau představila v roce 2010 nový konstrukční koncept řešení interiéru a především kokpitu zcela novou řadou Sense, vzbudila tím mezi jachtaři i širokou veřejností překvapení, údiv, zájem i nepochopení současně.
Nestydím se říct, že jsem osobně tehdy v této řadě neviděl velký potenciál a jistě jsem nebyl jediný. Ovlivněni stínem desetiletími života s tradičními konstrukcemi plachetnic, se nám těžko přijímala představa absence kajut pod kokpitem, na které jsme tolik zvyklí. Alespoň v mém případě. Na námořní plachetnici klasické konstrukce jsem prakticky vyrostl a po většinu svého života jsem ji také považoval za tu nejideálnější.
Foto Gilles Martin-Raget - www.martin-raget.com
Na krátkém integrovaném čelenu je umístěna kotva a vytahují se na něj plachty jako genaker nebo Code 0.
První představitel řady Sense, model Sense 50, byl představen na výstavě v Cannes v roce 2010, následoval menší model Sense 43, který spatřil světlo světa v Paříži téhož roku. Následovala padesátpětka o rok později a později ještě Sense 46. V roce 2016 přišel na řadu facelift modelů 55 a 50. Přibyla rovněž padesátjednička. Nejnovější a také největší je model Sense 57. Proč tento přehled a výčet všech modelů? Odpověď je prostá. Mění se lodní trh a nabídka. Mění se preference jachtařů a představy majitelů. A ti udávají směr. A směr, kterým se vydává řada Sense se jeví jako správný. Nikoliv jediný možný, ale správný. Své zákazníky si najde. A to nejen v řadách majitelsky uvažujících jachtařů, pro které je tato řada určena, ale i těch pravidelně využívajících charter, protože i v něm už řadu Sense najdeme. A je o ni zájem.
Vybavení
Foto Adam Žídek
Navigační přístroje byly instalovány u obou kormidel.
Novou padesátsedmičku jsem měl možnost otestovat v Barceloně. Přestože u tohoto testu nejsem omezen dispozičním prostorem, jak tomu bývá u tradičních testů určených pro tisk, vynechám zde strohý popis a osobní pocity z exteriéru a interiéru plachetnice, které si z množství fotek dokážete udělat i sami. Raději se s vámi podělím o pocity z plavby a zkušenosti, které jsem z této výjimečné lodi získal.
Mnou testovaná loď již byla určena pro konkrétního zákazníka - majitele a nutno dodat, že náročného. Vedle kompletní paluby v teaku si loď nechal vybavit klimatizační jednotkou o výkonu 30.000 BTU, 7 kVA generátorem, odsolovačem s výkonem 60 l / hod., kompletní sadou elektrických vinšen, hydraulickým backstayem a tou nejvyšší výbavou elektroniky, zahrnující dva 9“ dotykové displeje Zeus u kormidel, dalším 12“ dotykovým displejem uvnitř, integrovanou WiFi, 4G radarem a celou řadu dalších drobných vymožeností.
Nejvýraznějším doplňkem, kterého si však na této lodi všimnete už z dálky a který současně jachtu výrazně odlišuje od ostatních (a to i těch větších), je pevné bimini s elektrickou plátěnou střechou.
Vyplouváme
Foto Nicolas Claris
V podpalubí čeká otevřený, prostorný a vzdušný salón. Pocit zde je jiný než v tradičních salonech utopených v podpalubí.
Vyplouváme na test a téměř nefouká. Doufáme, že dál od pevniny nějaký vítr najdeme. Start motoru od pravého kormidla, které je „hlavní“ a u kterého najdete kromě ovládání záďové plošiny úplně vše, je hladký, tichý a chod motoru do nízkých 1000 otáček / min., téměř neslyšíte. Ve vyšších otáčkách lze již poznat, že nejedete na charterovce s klasickým 40 koňovým Yanmarem. Máme silnější motor s výkonem 110 HP a přímým náhonem, který má dle techniků oproti tomu 80 koňovému se Sail Drivem daleko příjemnější a hlubší zvuk, který se také lépe zvukově izoluje. Zajímavé je, že cenový rozdíl mezi oběma motorovými variantami je jen 900 €.
Manévry v maríně jsou díky dvojici kormidelních listů hračkou, loď na pokyny reaguje při své délce téměř 18-ti metrů velmi rychle a hladce. A kde to kormidlem nestačí, pomůžete si výkonným předním propelerem. Jsem však zvědavý na příjezd do maríny a couvání, které je se dvěma kormidelními listy přece jen malinko horší. To mne však čeká až za dvě hodiny, teď spěcháme na moře.
Vše od kormidla
Foto Nicolas Claris
Boční kajuty jsou od chodby vedoucí na příď odděleny zasouvacími dveřmi. Obě mají i přímý vstup do své koupelny.
Vytažení klasické hlavní plachty jde díky elektrickým vinšnám hladce, stejně jako roztažení malé 105% geny. Obojí zvládne kormidelník ze své pozice, přičemž přibývající lana z výtahu a otěží padají do integrované kapsy za vinšnami. Žádné otěže pod nohama u kormidla či na podlaze v kokpitu. Dokážu si představit, že po celodenním křižování se zkroucené otěže asi nebudou tak hezky „samy“ rolovat do kapes, ale při troše snahy a pomoci jim, se asi dá takový pořádek udržovat trvale. Ostatně, jachta je předurčena k tomu, aby žádné otěže nikoho v kokpitu neobtěžovaly. Otěže jsou na této lodi výsadou kormidelníka, který je má všechny na dosah u obou kormidel, vč. ovládání vinšen. Ovládání této jachty jedním párem rukou není žádný problém.
Dál od pevniny a za výběžkem maríny fouká kolem 6 uzlů a tak těžkou genu měníme za lehký a velký Code 0. Loď rozjíždím nejprve ostře na vítr, stabilizuji ji při 90 a následně odpadám na kurz 110 k větru. Vítr ukazuje 6.8 uzlů (TWS) a rychlost se pohybuje kolem 5.5 uzlů při stabilním kurzu 110 k větru. Při poryvech větru kolem 10 uzlů a včasné reakce s kormidlem, jsem krátce dosahoval rychlostí kolem 7 uzlů. To vše beze změny trimu, kdy jsem na otěže ani nesáhl.
Pro pohodlnou plavbu
Foto Nicolas Claris
Do salonu vedou jen tři schody, které jsou navíc velmi pozvolné. Díky tomu je přístup do podpalubí bezpečný a navíc lépe funguje propojení mezi kokpitem a salónem. Podobně je tomu u vícetrupých lodí.
Sense 57 je na takové zacházení a plavbu postavena. Je sice připravena na lepší výkon a s posádkou – s dvojicí trimerů by rychlost bez problému mohla být vyšší, ale tím přijde posádka o komfort a pohodlí plavby, kvůli které zvolila právě tuto loď.
Plul jsem na mnoha „šedesátkách“ a i když této lodi do metrové délky šedesátistopých jachet chybí „jen“ půl metru, se Sense 57 je ze všech z nich největší zábava. Překvapila mne rychlost reakcí a odezva na kormidle. Je škoda na takové lodi zapínat autopilota.
S Code 0 vám loď dovolí velký rozsah plavby a pravděpodobně tuto plachtu ve Středozemí využijete nejvíce. A to i když můžete mít na lodi současně samopřehazovací kosatku a malou 105% genu. Code 0 umístíte zcela dopředu na integrovaný čelen. Vyznáte-li se pak v otěžích, budete připraveni na jakékoliv podmínky.
Manévry na motor
Foto Gilles Martin-Raget - www.martin-raget.com
Z otevřené záďové plošiny je přístup ke grilu a kuchyňskému dřezu, které mohou být schovány ve lavicích za kormidlem.
Z úvodu testu, při vyplouvání na moře dlužím ještě zmínku o manévrech v maríně a couvání s touto lodí. Kdo někdy zajížděl zádí do maríny s lodí se dvěma kormidelními listy, potvrdí mi, že je potřeba větší střízlivosti, než obvykle. U Sense 57 to platí dvojnásob. Neustálá, byť minimální rychlost při zajíždění zádí do maríny je podmínkou. Kormidla zde reagují při rozjíždění pomaleji. Tedy druhý, zadní propeler, se kterým se u šedesátistopých lodí můžete setkat, zde není potřeba, budete-li za kormidlem na tento rozdíl včas myslet.
Interiér jachty se od klasického podpalubí liší a bude nejlepší výhody uspořádání Sense ukázat přímo na obrázcích.
Závěrem
Na Sense jde především o komfort, pohodlí, dlouhé plavby a tím pádem i týdny strávené na moři. K těm vám poskytne vše potřebné. Je to jachta navržená pro ty, kteří se ani na moři nechtějí vzdát luxusu a svých návyků. Na první pohled je patrné, že nejlépe se na ní budete cítit ve slunném Středomoří.
Autor testu: Adam Žídek
Parametry
Celková délka
|
17,78 m
|
Délka trupu
|
16,80 m
|
Délka na vodorysce
|
15,93 m
|
Šířka
|
4,97 m
|
Ponor
|
1,85 / 2,40 m
|
Balast
|
5 500 / 4 900 kg
|
Výtlak
|
18 780 kg
|
Nádrž na palivo
|
415 l + 415 l za příplatek
|
Nádrž na vodu (standard)
|
640 l + 330 l za příplatek
|
Výkon motoru
|
80 HP
|
Plocha hlavní plachty
|
74,0 m2
|
Gena
|
78,5 m2
|
Asymetrický spinaker
|
208,3 m2
|
Design
|
Berret Racoupeau Yacht Design
|
Základní cena
|
393 100 EUR bez DPH
|
Cena testované lodě |
586 509 EUR bez DPH |
Více
|
www.bemexboot.cz
|
6051
Související články
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Nejatraktivnější jednotrupé offshore jachty IMOCA nejsou příliš svázané pravidly. Mimořádná pozornost je však od tragického ročníku Vendée Globe 1996 kladena na stabilitu. Jak vypadají přísné testy stability, kterými musí projít každá loď?
Revoluční změna ve Figaru
Revoluční změna ve Figaru
Mezi sólovými jachtaři je třída Figaro pojmem. Od roku 2019 se můžeme těšit na revoluci. Figaro 3 bude mít křídla!