Rekordní lodě lámou rekordy
Historicky nejrychlejší čas mezi startem Rolex Fastnet Race a majákem Fastnet drží od dnešního dne trimaran Maxi Edmond de Rothschild Gitana Team. Navzdory pomalé první polovině trati potřeboval trimaran na foilech jen 18 hodin a 3 minute pro plavbu k otočnému bodu.
Trimaran je vedený dvojicí vítězů Volvo Ocean Race Franckem Cammasem a Charlesem Caudrelierem. Předchozí rekordní čas trimaranu Banque Populaire V z roku 2011 se podařilo překonat o více než 4 hodiny.
Jen dvě minuty za novým rekordem zaostal trimaran Macif vedený Francoisem Gabartem. Na palubě trimaranu Macif je také skipper týmu Oracle z Amerického poháru James Spithill (odborník na létání na foilech).
Na třetím místě obeplul maják nejnovější Maxi trimaran Sodebo Ultim, čtvrté místo patří trimaranu Actual, který je navzdory velkým úpravám z vedoucí čtyřky nejstarší. Všechny čtyři lodě měly u otočného bodu lepší čas, než byl starý rekord Banque Populaire V.
Rekord v cíli?
Po sprintu od majáku Fastnet je nyní na čele Macif. Do cíle mu zbývá jen 111 mil. Při současné rychlosti daleko přes 30 uzlů (momentálně 36 uzlů), by to znamenalo také nový rekord v cíli závodu. Macif je nyní před ostrovy Scilly a před necelou hodinou minul nejrychlejší jednotrupé lodě na cestě k Fastnetu. Až bude Macif míjet mys Lizard, naprostá většina startovního pole ještě u něj nebude na cestě k Fastnetu! Ohromný rozdíl v rychlostech. Představte si, že ještě nejste ani u Scilly Islands a už vám hlásí, že nejrychlejší loď je v cíli. To trochu srazí náladu na palubě.
Za vedoucím trimaranem Macif zaostává druhý Maxi Edmond de Rothschild Gitana Team o necelé 4 míle. To je necelých 7 minut plavby! Stačí jedna chyba a náskok se rozplyne jak ranní mlha nad rybníkem.
Vedoucí dvojice nyní slalomuje mezi zakázanými zónami u Scilly Islands. Podle předpovědi se zdá, že vítr by měl do cíle sílit. To by znamenalo nový rekord závodu.
IMOCA
Pojďme se ještě v krátkosti podívat na technologicky nejvyspělejší jednotrupé lodě IMOCA. Jsou vybavené foily a některé se tváří, že budou umět létat. Bohužel podmínky jim zatím nevyhovují, vítr byl slabý a nemohly potenciálu foilů využít. Na čele je nyní Charal Jeremie Beyoua. Za sebou má 242 míle a před sebou 404 míle. Druhá je Banque Populaire vedená vítězem Vendée Globe Armelem Le Cléac´h a mladou Clarisse Cremer. Třetí je nejnovější Arkea Paprec Sebastiena Simona.
Nepřítel rychlost
Rychlost lodí je pro reportování o závodu nepřítel. Dříve stačilo začít se ze zpravodajského hlediska závodu věnovat v pondělí a stále bylo vlastně všechno před námi. Dnes odjedete v sobotu ráno na výlet a v neděli večer je o výsledku závodu dlouhého 600 mil rozhodnuto.
Velmi rychlá doba.
Polohu lodí najdete zde.
3809
Související články
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Všechno je možné…
Všechno je možné…
Armel Le Cléac´h má za sebou zastávku v Riu s výměnou dvojice kormidel. Na čele Arkea Ultim Challenge se pomalu posouvá vpřed Charles Caudrelier. Jeho trimaran je velmi unavený. Druhé místo patří strhanému Thomasu Covillovi.
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Trojice vedoucích jachet Arkea Ultim Challenge má za sebou mys Horn a hledá cestu na sever Atlantikem. 4700 mil do cíle pro vedoucího Caudreliera. Co o dosavadním průběhu závodu říká hvězda oceánského jachtingu Loick Peyron?