První sériovka s foily v testu!
Beneteau Figaro 3 je první sériově vyráběná jachta s foily, která je určená pro offshore regaty. Jde o závodní speciál. Má nahradit úspěšné Figaro 2, na kterém sóloví jachtaři závodili od roku 2003. Hodnocení novinky připravil ten nejpovolanější, závodník na Figaru Milan Koláček.
Na Beneteau Figaro 3 jsem se jako závodník třídy Figaro měl možnost projet mezi prvními. Jednalo se o denní plavbu kolem ostrova Ile d´Yeu. Foukal příjemný vítr 15 – 25 uzlů a výška vln se pohybovala mezi 2 a 2,5 m.
Pro sólový jachting
Foto Jean-Baptiste d´Enquin
Funkcí foilů je zvyšování stability. Své místo mají při plavbě na bočák a zadobok.
Jde o závodní jachtu určenou pro sólové a doublehanded offshore regaty, včetně závodů přes Atlantik. Vše tedy musí být optimalizované pro ovládání jediným jachtařem.
Jachta má veškeré výtahy, ovládání foilů, tack line a další ovládací lana svedená od stěžně do stran a do kokpitu, na jehož boku jsou vinšny. Nevýhodou tohoto uspořádání je, že se k lanům musí člověk shýbat. Sehnout se, aby je přitáhl a nahodil na vinšnu. U Figaro 2 jsou vinšny na střeše nástavby a lana jsou na ovládání podstatně výše.
Výborně vyřešený je na druhou stranu záchranný ostrůvek, který je zapuštěný v zadní části kokpitu, vůbec tedy nepřekáží.
Stěžeň i ráhno jsou kratší, ale moderní oplachtění vše vynahradí. K dispozici jsou tři asymetrické plachty: spi max 100m2, menší spi 70m2 a genakr na boční kurzy (poznámka redakce: spinakerem je v tomto případě myšlen spinaker asymetrický, genakr je plachta na boční kurzy připomínající velkou genu). Tato sestava plachet dává novince vyšší rychlostní potenciál, než tomu je u Figaro 2.
Interiér
Jachta je uvnitř velmi jednoduchá. Vše je jen o účelnosti. Proto dominuje podpalubí zpevňující struktura, kterou tvoří žebra a podélné výztuhy. Život v podpalubí je na druhou stranu pro delší jachtaře dost nepohodlný. Na spaní jsou určené dna zavěšené banety (po jednom na každém boku), které jsou dlouhé jen 180 cm. Spaní na krátké posteli zakončené trubkou není nic moc. Navíc jsou banety zavěšené velmi vysoko, a tedy i blízko k palubě. Proto k zalehnutí zrovna nelákají.
V lodi na rozdíl od Figaro 2 není vodní balast a o to více je v podpalubí prostoru. Na druhou stranu ale přibyl utěsněný prostor, ve kterém jsou foily a jejich ovládání.
Foily
Foto Simeli
Figaro 3 opouští brány loděnice.
Zde je třeba si vysvětlit využití foilů na jachtě Figaro 3. Od představení foilů na katamaránech v Americkém poháru vidíme, jak foily zvedají jachty z vody a ty letí vysokou rychlostí nad hladinou.
Foily nemají za úkol lod z vody zvedat ale přidat lodi stabilitu a tím zvýšit výkon plachet. Na Figaro 3 nemají foily tento účel.
Vraťme se na současné Figaro 2. Pro zvýšení stability a tím i výkonu jsou na lodi nádrže na vodní balast. Na každém boku. Jakmile je třeba, zvýšit stabilitu jachty a s tím i její výkon, závodník napustí na návětrném boku nádrž s balastem a díky tomu jachta uveze více plachet. Je to stejné, jako když posádka vyvažuje na boku lodi. Nevýhodou tohoto systému je, že se zvedá hmotnost lodi a to se negativně projevuje na její rychlosti.
U Figaro 3 není použit vodní balast. Místo toho jsou použity foily. V okamžiku, kdy je třeba zvýšit stabilitu a tím i výkon lodi, se vysune závětrný foil. Na foilu vznikne vztlak, který zvedá závětrný bok a zvyšuje stabilitu. Nemá dostatek výkonu na to, aby jachtu zvedl z vody, ale zvyšuje její stabilitu tím, že nadnáší závětrný bok.
Foil tedy dosahuje toho samého, jako se dnes na Figaro 2 dosahuje použitím vodního balastu. Oproti vodnímu balastu by tu ale měly být výhody. Použití foilu nezvyšuje výtlak lodi, dokonce je i zanedbatelně snížen.
Jízdní vlastnosti
Foto Jean-Baptiste d´Enquin
Celý projekt měl v loděnici Beneteau na starosti expert na závodní jachty Eric Ingouf.
Test jsme začali stoupačkou proti větru s genou a plnou hlavní plachtou. Jachta si vedla velmi dobře a to i při průjezdu vlnami. Drželi jsme rychlost 6,6 - 6,8 ostře proti větru. Stačilo mírně odpadnout a ručička rychloměru se vyšplhala na 7 uzlů.
Co se týče foilu, při stoupačce jsem nepoznal rozdíl, zdali je foil vysunutý, nebo nikoli. Neřekl bych, že došlo k nějakým změnám v rychlosti, nebo ve stoupavosti jachty. Zde bude třeba počkat na rychlostní test více lodí. Co je třeba na druhou stranu ocenit, to je vedení lodi. Skvěle poslouchá každý pohyb kormidla a výborně se kormidluje.
Po stoupačce jsme odpadli na bočák, vytáhli genaker a loď se okamžitě rozletěla přes 10 uzlů. Vytažený foil byl znát stabilitou, kterou jachtě dodával.
Figaro 3 má pevný čelen, na který se spinakry a genakry vytahují pomocí tackline ze závětří. Jachta okamžitě začala surfovat po vlnách. Snadno se kormidlovala a s menšími poryvy jsme dosahovali lehce rychlostí 13 – 15 uzlů.
Zbýval nám poslední kurz se spinakrem. Ve větru o rychlosti 20 – 25 uzlů jsme dosahovali rychlostí 18 - 19 uzlů celkem pravidelně a pohodlně. Vytažený foil opět dodával lodi výraznou stabilitu a krásně akcelerovala při každém poryvu. Spinaker o ploše 100 m2 se zdá být ve slabším větu malý a jachta určitě snese minimálně 10 m2 navíc. Co se týče manévrování (stahování a vytahování) vše je velmi jednoduché a bezpečné stejně jako na Mini nebo Figaro 2.
Kormidla lodi jsou výrazně menší a připomínají velikostně spíše malou loď na Minitransat. V nejvyšších rychlostech jsme na nich měli problém s kavitací. I kýl začal pod 20 uzly vibrovat.
Jde o prototyp, na kterém se ještě dělají změny. Proto byla první jachta Figaro 3 spuštěna na vodu a byla dána do rukou závodníkům, aby se vychytaly mouchy ještě před rozjetím sériové výroby.
Cena jachty by měla být 150 000 EUR bez DPH, sada plachet má stát 30 000 EUR.
Jachta je nominována na cenu Evropská jachta roku 2018.
Parametry
Délka trupu |
9,75 m |
Délka na vodorysce |
9,00 m |
Šířka |
3,47 m |
Ponor |
2,50 m |
Výtlak |
2 900 kg |
Plocha hlavní plachty |
39,5 m2 |
Plocha geny |
30,5 m2 |
Plocha solentu |
24,0 m2
|
Plocha velkého spinakeru |
105 m2 |
Plocha menšího spinakeru |
78 m2 |
Plocha genakeru Code 5 |
65 m2 |
Design |
VPLP |
Cena bez DPH |
150 000 EUR bez DPH + 30 000 EUR sada plachet |
Více |
www.bemexboot.cz |
6457
Související články
Byl to těžký závod. Se skvělým koncem!
Byl to těžký závod. Se skvělým koncem!
Naše duo Milan Koláček a Milan Tomek zvítězilo v Rolex Middle Sea Race ve dvou kategoriích. Podívejte se na video, kde v rozhovoru přibližují svoji cestu na start, náročnost tohoto ročníku i okamžiky radosti posledního dne a nadšení v cíli.
Vítězství v Rolex Middle Sea Race
Vítězství v Rolex Middle Sea Race
Milan Koláček s Milanem Tomkem vyhráli závod Rolex Middle Sea Race ve své kategorii IRC Doublehanded a přidali také vítězství v kategorii ORC 5. Navzdory potížím, se kterými se museli potýkat.
40 mil do cíle a naši na prvním místě!
40 mil do cíle a naši na prvním místě!
Vyhrají Koláček s Tomkem Rolex Middle Sea Race ve své kategorii doublehanded? Zatím to vypadá dobře a do cíle zbývá již jen 40 mil. Ale pozor. Je to jen 40 mil, nebo také ještě 40 mil. V jachtingu se může stát i na posledních stovkách metrů cokoli. Jako prokázala i letošní Česká námořní rallye při dojezdu na Vis.