Proč je nebezpečný člun na přední palubě
Nafukovací člun bývá často uložen na přední palubě. Toto umístění může mít tragické následky.
Kam s nafukovacím člunem za plavby? Těžko říci, všechna řešení mají své nevýhody. Jirka Pacák ho vozí na boku svisle na polozaklopené koupací plošině na zádi. Za záď je špatně vidět, v noci bude překážet záďovému světlu a před přistáním zádí je třeba přemístit.
Na střeše nástavby pod ráhnem překáží kormidelníkovi ve výhledu. Stát hodiny za kormidlem není příjemné.
Pak je tu nejčastější umístění. Před stěžněm na přídi. Trochu zhorší výhled od kormidla, může v určité pozici trochu překážet otěžím geny při obratech, ale to je možné řešit. Tak co je na přídi tak špatného?
Na většině jachet normální délky člun na přídi znamená, že nelze otevřít lukny z předních kajut. To se může stát rozhodující v případě požáru v podpalubí. Ten obvykle vypukne někde blíže zádi. U motoru, sporáku, u baterek. A může zablokovat útěk hlavní luknou na palubu.
K úniku za běžných okolností poslouží lukny na přídi. Pokud na nich není člun…
Připomínám, že na podzim pořádáme v Chorvatsku třídenní praktický kurz nouzových situací na jachtě.
1353
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Fabrice Amedeo: „Dnes jsem neměl umřít“
Fabrice Amedeo: „Dnes jsem neměl umřít“
Letošní Route du Rhum je plná dramat. To největší má za sebou Fabrice Amedeo. Jeho IMOCA vybouchla a shořela mu pod nohama. Skončil v záchranném ostrůvku na rozbouřeném moři.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.