Pozor při rolování geny
Za silného větru často připlouvají do přístavů charterové jachty s částečně vyrolovanou genou. Kromě jiného to příliš nepomáhá již tak složitým přístavním manévrům. Jak se tomu vyhnout?
K rolování geny používáme lano, které je při otevřené geně narolované na buben rolfoku. Říkejme mu spoušť rolfoku. Když chci plachtu zarolovat, tahám za spoušť a tím točím rolfokem na předním stěhu a navíjím genu. Délka spouště rolfoku je omezená velikostí bubnu, na který se navíjí.
Při silném větru má obvykle posádka tendenci při rolování málo povolovat otěž geny, aby plachta neflatrovala a nemohla se poškodit. Potom je ale nutné tahat spoušť rolfoku na vinšně, porotože k zarolování plachty je třeba velká síla. Výsledkem je, že plachta namotaná na rolfoku je příliš utažená.
Přílišné utažení plachtě nedělá dobře. Vlákna jsou stále v tahu a plachta se vytahává. Stejně tak příliš nesvědčilo teplákové bundě, když jste pod ní na břiše nosili fotbalový míč (za doby vlády jedné strany). Je zde ale ještě jeden problém. Při rolování dotažené plachty nemusí být délka spouště rolfoku dostatečná.
Spoušť rolfoku má danou délku. Rolujeme-li nedotaženou genu, na jednu otočku namotáme například 30 cm plachty. Při dotažené otěži to však může být jen 15 cm. V takovém případě hrozí, že délka spouště nebude dostatečná a zbytek plachty zůstane nezarolovaný.
Ještě větší nebezpečí
Protože na charterových lodích se posádky dost často neorientují v plachetní problematice, vzniká ještě jedno vážnější nebezpečí. Když nejde zbytek plachty zarolovat, posádka přitlačí na vinšně a zkusí větší sílu. Podle typu rolfoku se lano může uvnitř bubnu povolit a vyklouznout. Nebo ho můžeme přetrhnout. To je stejné.
Výsledkem je, že se vám v silném větru rozmotá celá gena a nemáte možnost ji zarolovat. A to už je krizová situace, při které je třeba plachtu stáhnout, což nemusí být s nezkušenou posádkou zadarmo.
Snadné řešení
Při rolování neplujete přímo proti větru. Otěž plachty více uvolněte. Spoušť geny by pak měla jít dotáhnout rukou (samozřejmě dle velikosti lodi).
4271
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.