Pár tipů k bezpečnému kotvení
Sezóna se pomalu přibližuje a my tu máme pro vás několik rad, které vám při kotvení pomohou.
Písek a bahno. Nikoli řasy!
Přijedete na kotviště. Pokud je voda čistá, vybíráte na spuštění kotvy místo, kde je písek. Poznáte to podle toho, že dno je světlé. Tmavé skvrny jsou řasy. Tam kotvu nespouštějte. V řasách nebude držet.
Vypouštím kotvu. A co dál?
Jsem nad místem, kde vypustím kotvu. Spouštím kotvu na dno. Pokud fouká vítr, obvykle ani není nutné couvat po větru, protože vítr nás sfoukne a stačí počkat, až se řetěz napne a loď ustálí. Pokud vítr nefouká, nebo je příliš slabý, pomalu při vypouštění kotvy couváme.
Klouže kotva po dně?
Včera jsme si řekli pár rad, jak poznat, že kotvu vlečeme. Je zde ještě jedna navíc. Vypustíte kotvu, patřičné množství řetězu a couváte. Při té příležitosti můžete položit ruku (nebo bosou nohu) na kotevní řetěz. Pokud loď vleče kotvu po dně, bude řetěz vibrovat. Jaké jsou v tom případě možnosti? Nejprve vypustit delší řetěz. Pokud ani toto nepomůže, vytáhněte kotvu a zkuste zakotvit znovu.
Zarýt kotvu do dna
Po ustálení lodě na kotvě je ještě nutné zarýt kotvu do dna. Nejprve dáme kotvě čas, aby srovnala loď. Poté začneme na pomalý zpětný chod kotvu zarývat do dna. Postupně přidáváme plyn. Nemusíme se bát ani přes 2000 otáček. Kotva se do dna zaryje. Pokud ne, je třeba znovu zakotvit. Čím silnější vítr čekáme, tím větší otáčky jsou nutné.
Fendry na přeplněném kotvišti
I když to nevypadá dobře, na přeplněném kotvišti se nebojte mít na boku fendry. Mnohé lodě jsou špatně zakotvené a utrhnou-li se z kotvy, je lepší, pokud fendry máte připravené.
Plotter a Track
Včera jsme již mluvili o funkci Track na mapovém plotteru. Stojíte-li na kotvě, nechte mapový plotter zapnutý. Jen snižte jeho jas. Funkci Track mějte aktivovanou. Uvidíte tak, jestli kotva drží. A navíc, mějte funkci Track aktivovánu i při přijíždění na kotviště. Někdy může být cesta na kotviště složitá, v cestě mohou být útesy a mělčiny, které v noci neuvidíte. Pokud by se zhoršila situace a bylo by nutné odplout, uvidíte, kudy vede bezpečná cesta ven. Jak jste přijeli, tak můžete i odplout.
8322
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Dvoudenní urz je určený pro všechny, kteří se chtějí podrobněji seznámit s problematikou bezpečnosti a záchrany života na moři.