Označte si výtah hlavasky
Víte, proč je dobré si na jachtě s klasickým refováním označit výtah u stoperu? Jak vám to usnadní život?
Vytáhněte si hlavní plachtu nahoru, dopněte výtah tak, jak je běžné za standardních podmínek a výtah si označte u stoperu fixkou.
Potom zarefujte na první ref, výtah dotáhněte a znovu si u stoperu výtah označte. To samé udělejte u druhého a případně třetího refu. Stejně tak je vhodné si poznačit i refovací lana.
Proč tolik práce? Při vytahování plachty nebudete muset stále kontrolovat, jestli je výtah dotažený.
Nejvíce tuto přípravu ale oceníte, poplujete-li na lodi sami a budete refovat. Při refování si musíte povolit z kokpitu výtah tak, abyste mohli plachtu zmenšit. To můžete udělat odhadem, ale buď povolíte málo, nebo moc a tím si přiděláváte práci. Se značkou na výtahu snadno povolíte akorát.
Značky na refovacích lanech vám zase pomohou při dotahování refů. Hned máte jasno, jak na tom jste a kolik je třeba ještě dobrat.
Stejnou službu vám udělá značka na výtahu spinakeru nebo kosatky na sportovních lodích.
8457
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.