Ostrov Molat
Většina charterového jachtingu v Chorvatsku se odehrává jižně od Zadaru. Oblast severně od Zadaru je mnohem méně využívaná i proto, že poslední charterová základna je v Zadaru a další na Lošinji nebo na Krku. Podíváme se na tuto oblast detailněji.
Nejprve se zaměříme na část, která je jachtaři nejvíce navštěvovaná. Nazveme ji oblast vnějších ostrovů. Jde o ostrovy Molat, Ist, Škarda, Premuda a Ilovik. Tato trasa je v letní sezóně na severním Jadranu nejvytíženější. Jachty dále pokračují na Lošinj, Susak, Uniji a dále na Istrii.
Severní Jadran sice označujeme jako jachtařsky méně navštěvovaný, ale přesto je na ostrovech v sezóně poměrně plno. Je to dáno tím, že leží na nejkratší trase z Istrie na jih, nebo ze severní Dalmácie na sever, jak chcete. Není zde tolik možností ke stání, jako je třeba v Šibenickém archipelagu, proto se jachty v přístavech a zátokách koncentrují.
Ostrov Molat je členitý. Najdeme zde více možností stání v přístavech i na kotvě. Většina míst však není krytá před všemi větry, některá místa k stání jsou vhodná jen za stabilního počasí.
Molat
Ostrov Molat je členitý. Najdeme zde více možností stání v přístavech i na kotvě. Většina míst však není krytá před všemi větry. Nejlépe je na tom přístav Molat na jihu ostrova. Zde je místo pro cca 20 jachet. Část může stát klasicky zádí, část musí přídí a část bokem. Restaurace, ve které se vaří, leží nedaleko přístavu. Ceny odpovídají tomu, že si v přístavu nemáte z čeho vybírat. V místě je dále obchod a kavárna.
Podgarbe
Zátoka severozápadně od Molatu. Ke kotvení se nejlépe hodí severní výběžek s hloubkou 5 – 6 metrů. Ve výběžku je na dně písek, kotva drží. Zátoka není chráněná před jižním a jihozápadním větrem.
Brgulje
Druhým přístavem na ostrově je Brgulje. V blízkosti přístavu je veliké pole s bójemi. Přístav ani bóje nejsou dobře kryty za juga. V přístavu jsou místa s mooringy z vnější části mola. Hloubka je místy jen kolem 2 metrů. Pole s kotevními bójemi čítá mnoho desítek bójí. Nevelká vesnička, ke které přístav náleží, leží 800 metrů ve vnitrozemí ostrova.
Luka
Zátoka severozápadně od Brgulje. Na hloubce 5 – 6 metrů je dnes písečné dno a kotva zde dobře drží. Až na jugo je zátoka velmi dobře krytá.
Sibinjski rat
Nevelká zátočina u mysu Sibinjski na severozápadě ostrova jevhodná na kotvení za převažujícího letního maestralu. V ose zátoky na hloubce 3 – 5 metrů je písčité dno a kotva dobře drží. Pozor, daleko od břehu vybíhají skalnaté mělčiny. V zátoce je velmi pěkná a čistá voda.
Prolaz Zapuntel
Před jugem je dobře krytý přístav Zapuntel v úžině mezi Molatem a Istem. Úžina vytváří lagunu, která je otevřená jen bóře. Na jižním břehu laguny je malý přístav, nabízející stání pro cca 10 jachet. Ve vnitřní části přístavu se stojí částečně bokem, na severní straně mola jsou mooringy (při naší návštěvě byla většina utržená). U západní strany přístavního mola přistává trajekt. Kotevní bóje jsou jak v jižní části laguny nedaleko přístavu, tak v její severozápadní části. V místě je obchod ostrovní kvality a restaurace.
Východní pobřeží
Nevelké zátoky na východním pobřeží nejsou kryty před bórou, která může mít pod Velebitem velkou sílu. Ani před pravidelným letním maestralem některé neposkytují dobrý úkryt. V osách zátok je dno písečné a kotva tam drží.
Luka Jazi
Zátoka Jazi na východním pobřeží ostrova nabízí výbornou ochranu před jugem, jihozápadním a západním větrem. Velká část zátoky má vhodnou hloubku na kotvení mezi 4 a 7 metry. Dno je obvykle písek a bahno, kotva dobře drží (až na místa s řasami).
1259
Související články
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Říjen se stává pro české a slovenské závodní jachtaře mimořádně atraktivním měsícem. Již po 28. se pojede Česká námořní rallye, která naváže na novou slovenskou regatu Slovak Sailing Challenge, která bude startovat na stejném místě a na stejných jachtách Salona 46 a First 45.
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonoční regaty se liší od všech předešlých. Na startovní pole je připravena cikcak etapa, s mnoha nebezpečnými zákrutami. Tentokrát bude menší prostor na taktizování při volbě trasy.