Nezvykle klidný Biskaj
Biskaj bez větru. Nebezpečná oblast známá svými bouřemi, vlnami, nebezpečím, které na jachtaře čeká, je už třetí den bez větru. Flotila jachet Transat Jacques Vabre má co dělat, aby se jí podařilo proplout.
Ultime
Až včera večer se dostaly vedoucí jachty třídy Ultime k mysu Finisterre na západě Španělska. Plavba od Bretaně na západ Pyrenejského poloostrova trvala více než 36 hodin. Při rekordních plavbách Jules Verne Trophy přitom stejná vzdálenost zabere jedinou noc. Dvojčlenné posádky na velikých trimaranech měly co dělat, aby udržely své stroje v pohybu. U mysu Finisterre se dostaly do severovýchodního větru a mohly konečně zrychlit. Nyní již se rychlost vedoucího trimaranu Maxi Edmond de Rothschild pohybuje kolem 30 uzlů. Na druhém místě pluje poměrně překvapivě Sodebo Ultim 3, za ním Actual Ultim 3 a dva nové trimarany SVR Lazartigue a Banque Populaire XI následují. Všechny trimarany halzují v úzkém pásu severovýchodního větru. Pro dvoučlenné posádky to znamená mnoho vyčerpávajících manévrů.
Ocean Fifty
V příznivém severovýchodním větru už je skupina trimaranů Ocean Fifty. Vede Koesio s náskokem skoro 20 mil na Primonial a Solidaires en Peloton. Čtvrtý Les P´tits Doudous už ztrácí 50 mil. Všech 7 trimaranů ale pokračuje v závodě, což je pro třídu, která v posledních letech často bojovala s technickými problémy, velký úspěch. Na kterém má vlažné počasí velkou zásluhu.
IMOCA
Také čelo třídy IMOCA již je na druhé straně Biskaje a bojuje u Finisterre. Zde je v cestě zakázaná TSS zóna. Je zde velký provoz nákladních a rybářských lodí a velmi časté jsou mlhy. To vše jsou podmínky, které mají jachtaři rádi…
N čele pluje Apivia, která je západně od TSS zóny. Druhá Linked Out ztrácí 20 mil. Opakuje se zde souboj z Vendée Globe. Na třetí místo se dostala Initiatives Coeur Samanthy Davies a Nicolase Lunvena. Všechny jachty na čele se již pohybují rychlostmi kolem 20 uzlů.
Class 40
Zbývá nám třída Class 40. Je stále v oblasti vysokého tlaku a jen pomalu postupuje k jihozápadu. Na čele je nyní La Manche Josier/Loison. Volvo Gerckens/Hantzperg ztrácí jen 11 mil a třetí Lamotte Module Creation Berry/Neubot je o půl míle zpět. Rychlost se vyšplhala konečně alespoň na 7 uzlů. Vzhledem k tomu, co tyto lodě běžně dokážou, je to ploužák.
Počasí
Vítr severních směrů jižně od Finisterre by měl startovnímu poli vydržet až do pasátu. Potíže mohou nastat až pro Class 40 u Kanárů. V pondělí to vypadá na tlakovou níži západně od Kanárů, která může závodníkům způsobit hlavobol. Buď by museli plout až těsně u africké pevniny, nebo západně od středu níže.Volit trasu bude třeba s velkým předstihem, jde o dvě extrémní varianty.
Polohu lodí najdete zde.
1804
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.