Nejdelší etapa historie závodu
The Ocean Race má před sebou nejdelší etapu v historii závodu. Její délka je větší než polovina obvodu planety Země. Zároveň půjde o etapu nejdivočejší, většina etapy vede bouřlivým Jižním oceánem.
Jachty odstartovaly včera z Kapského Města. Podmínky byly náročné. Bezvětří na startu ve větrném stínu Stolové hory střídal nárazový vítr na trati o rychlosti 30 uzlů. Jachty byly chvíli podplachtěné, jindy naopak bylo plachet příliš. Biotherm a 11th Hour Racing se musely vracet kvůli škodám, které na palubách vznikly.
Hřeben vysokého tlaku
Během etapy závodníky čeká několik náročných (obtížnějších než zbytek těžké etapy) míst. První důležité místo je na programu již nyní. Startovní pole musí překonat hřeben vysokého tlaku vzduchu, aby se dostalo do oblasti se silným západním větrem. Znamená to proplout bezvětrnou osou hřebenu, správně odhadnout, kde otočit. Kdo bude první v příznivém větru, odstřelí svým soupeřům.
Proud Agulhas
Zanedlouho se startovní pole dostane do oblasti, kde proti směru převládajícího větru teče teplý proud Agulhas. Kromě toho, že je moře v těchto místech velmi divoké a jeho stav chaotický, je tu ještě jeden problém. Proud Agulhas sebou nese veškeré smetí východního afrického pobřeží. Smetí lidského i přírodního původu. V posledních ročnících Vendée Globe zde skončily naděje největšího počtu startujících. Srážky s čímkoli plovoucím jsou pro jachty s foily dvojnásob nebezpečné. Nejen proto, že foily jsou jak rozměrné hrábě pročesávající oceán, ale i z důvodu rychlosti, která je vyšší. Zatím zvládlo všech 5 jachet IMOCA plavbu celým Atlantikem skvěle, ale následující dny mohou vše velmi rychle změnit.
Exclusion zone
Pak bude následovat zatraceně dlouhá plavba Jižním oceánem. Téměř stejně dlouhá, jako při Vendée Globe. Od ledovců, které plují Jižním oceánem, bude závodníky dělit nepřekročitelná hranice stanovená organizátory. Negativem této hranice bude větší pravděpodobnost slabého větru, bezvětří, nebo dokonce větru východních směrůseverně od ní.
Mys Horn
Branou z Jižního oceánu bude obávaný mys Horn. O vítězi se bude pravděpodobně rozhodovat až za ním. Zatímco v Jižním oceánu poplují jachty stejným směrem, jako se pohybují meteorologické systémy, za Hornem v jižním Atlantiku to bude plavba napříč systémy, ze systému do systému. To jsou místa, která jsou navigačně velmi složitá, místa, kde se nejspíše rozhodne.
Kdo bude první ve větru?
V současné chvíli pluje na čele tým Holcim – PRB. Pomalu se posouvá na druhou stranu hřebenu vysokého tlaku vzduchu. Jsou to 4 uzle proti dnu, 2,8 uzlu VMG. Druhý je GUYOT, který ztrácí 8 mil a jeho rychlost je 1 uzel. Poslední je tým Malizia, který se momentálně od cíle vzdaluje rychlostí 1,8 uzlu.
Polohu lodí najdete zde.
421
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.