Návyková Beneteau First 36
Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od svého představení získala mnoho prestižních ocenění.
Jachtu jsme testovali na začátku léta během týdenní plavby v Chorvatsku. Šlo o jediný týden během sezóny, kdy byla volná.
Projekt First 36 začal vznikat již v roce 2019, kdy své síly spojili francouzská loděnice Beneteau a slovinská Seascape. Cílem bylo vytvořit inovativní sportovní loď, která může být používána jako singlehanded racer, ale zároveň poskytne dostatek pohodlí i pro rodinnou plavbu. Do práce se dal francouzský designér Samuel Manuard, který s týmem Seascape spolupracoval již od vzniku loděnice. Dnes má na svém kontě tento zkušený závodní jachtař a designér mnoho zajímavých lodí. Několik jachet IMOCA, špičkové Class 40, celou řadu Classe Mini. Takže bylo jasné, že se bude na co těšit.
Lehká, rychlá, prostorná
Foto Beneteau
Ideální plachtou do slabšího větru je Code 0.
Týmu se povedlo i díky vakuové infuzi vytvořit velmi lehký trup, se skvělými plavebními vlastnostmi. Díky dvojici kormidelních listů a dokonale vyvážené takeláži se jízda pod plachtami stává opravdovým zážitkem. Interiér i exteriér nabízí velkou míru variability. Spoustu věcí lze z lodi vyjmout a odnést a snadno si tak loď přeměníte do regatové verze. Z kokpitu je možné kompletně odebrat dva postranní úložné prostory, díky čemu získáte extra dávku prostoru pro závodní posádku. Zadní kajuty mají zase například možnost redukce postele na jednolůžko, což pomáhá při skladovaní plachet a dalšího materiálu. Při složené posteli na jednolůžko je prostor v zadní kajutě pocitově velký, a nikoliv stísněný jako na běžné lodi této délky.
Netradiční kuchyňský kout
Foto Beneteau
Možnost propojení kuchyňské pracovní desky.
Na to že se jedná o 36 stopou loď je pocit z interiéru opravdu velkolepý. Salonu dominuje netradiční středová kuchyň, které usnadňuje pohyb v lodi při velkých náklonech. Kuchyňka se na první pohled zdá malinká, ale je zde možnost prodloužení díky jednoduché dřevěné desce, která se vloží mezi kuchyň a lednici. Pokud se zrovna nevaří, deska se uklidí a dá se pohodlně procházet s obou stran.
Mix klasiky s inovacemi
Foto Beneteau
Netradičně řešený pultík s ledničkou v kuchyni.
Salon je bez bočních skříněk. I díky tomu si člověk připadá jako na mnohem větší lodi. Šířka 3,8 metru je zde opravdu využita na maximum. Za rovnými sedačkami se nachází prostory pro odkládání věcí. Objem je dostačující pro uložení většiny zásob na týdenní plavbu. Nechybí ani tradiční prostorný navigační stolek, na který se už dnes velmi často zapomíná. I na mnohem větších lodích. Dalším zajímavým řešením je toaleta na přídi. Je relativně malá, ale díky chytrému řešení sklápěcího umyvadla nad záchodem překvapivě funkční.
Vše pro zábavnou plavbu
Foto Beneteau
Plavba ve skluzu je návyková...
Kokpitu dominují dvě kormidelní kola a nekonečná dráha otěžového vozíku hlavní plachty. Vše je koncipováno tak, aby loď mohl ovládat jen jeden člověk. Tedy vše, co potřebuje kormidelník, je svedeno ke kormidelním kolům. Zbytek lan je pak klasicky veden na nástavbu kajuty. Veškeré trimování jde i v silném větru hladce, hlavně díky moderním dyneemovým lanům a jejich dostatečnému zpřevodování . Backstay, otěžový vozík, inhaulery, downhaulery, vše funguje jak má a trimování je radost.
Naše testovaná loď měla k dispozici kromě základního oplachtění (80 m2), také Code 0 na rolfoku (58 m2). Pro nás ideální varianta, protože jsme loď testovali ve dvou.
Plavba ve skluzu je návyková
Jaké je to na takové lodi pod plachtami? Jednoduše zážitek. Během týdne v Chorvatsku jsme měli relativně proměnlivé počasí. Tedy ideální na to si ověřit, jak se loď chová v různých podmínkách. Za vše asi bude mluvit fakt, že i při slabém větru jsme radši vytáhli plachty, než jeli na motor. Už při šesti uzlovém větru jachta s Codem 0 dosahuje stejné rychlosti jako vítr. Při běžné jízdě se základním oplachtěním se rychlost hravě pohybuje mezi 8-9 uzly. Při této rychlosti již loď pomalu přechází z výtlačné plavby do skluzu. Zábava začíná v silnějším větru, což je ostatně dominanta této lodi. Maximální rychlost 11,2 uzle jsme dosáhli při cca 24 uzlech větru v úhlu cca 140° TWA.
Loď je po celou dobu plavby extrémně dobře vyvážená, do kormidelního kola jde jen minimum tlaku. O vybalancování lodě jsme se přesvědčili při cca 18 uzlech TWS na stoupačku, kde i na plné plachty bylo možné kormidlo úplně pustit a loď plula vyváženě sama. O spinoutu, který už je pro mnoho lodí v takovémto větru běžnou záležitostí, nebyla na First 36 ani řeč. Celou dobu tak kormidlo jen lehce korigujete dvěma prsty a užíváte si rychlost a ochotu lodě zvyšovat v poryvech hodnoty rychlosti na závodních Garmin GNX displejích na stěžni.
Závěrem
Pokud jste tedy milovníky sportovního jachtingu a hledáte zajímavý kompromis, mezi pohodlnou lodí a závodní raketou, First 36 bude určitě skvělá volba, která vám zaručí mnoho fantastických zážitků pod plachtami. Je pravda, že plavba ve skluzu je návyková.
Specifikace
Celková délka 11,98 m
Délka trupu 11,00 m
Délka na vodorysce 10,25 m
Šířka 3,80 m
Výtlak 4800 kg
Balast 1550 kg
Ponor 2,25 m
Plocha hlavní plachty 42 m2
Plocha kosatky 38 m2
Výkon motoru 29 HP
Nádrž na palivo 70 l
Nádrž na vodu 200 l
CE certifikace A6/B8/C10
Design Manuard YD
Cena od 238 813 EUR bez DPH
Více www.bemexboot.cz
1728
Související články
Kolik mil je možné uplout za 24 hodin
Kolik mil je možné uplout za 24 hodin
Kolik mil můžete uplout za 24 hodin na plachetnici dlouhé 6,5 metru? Caroline Boule překonala za jediný den 322,7 míle a vytvořila nový rekord ve třídě Classe Mini.
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Nejatraktivnější jednotrupé offshore jachty IMOCA nejsou příliš svázané pravidly. Mimořádná pozornost je však od tragického ročníku Vendée Globe 1996 kladena na stabilitu. Jak vypadají přísné testy stability, kterými musí projít každá loď?
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Srovnáte-li novou jachtu IMOCA Charal 2 s ostatními jachtami třídy, musíte si všimnout ohromného rozdílu v pozici a tvaru kormidel. Dvojice kormidel na jachtě Charal 2 je v podstatě ve středu zádi a kormidla jsou velmi dlouhá a úzká.