Milan Tomek, Middle Sea Race (2. díl)
Přinášíme druhou část závodu Rolex Middle Sea Race z paluby jachty The Kid, na které jel tým vedený Milanem Tomkem. Skipperem a majitelem jachty je Jean-Pierre Dick, několikanásobný vítěz Barcelona World Race, Transat Jacques Vabre a mnoha dalších velkých regat.
Messinskou úžinu jsme projeli za podpory zadobočního větru 15-18 knots. Na konci Messiny u velkého stožáru, při přeplutí z levého břehu na pravý směrem ke Stromboli jsme se museli vyhnout velkému trajektu, který s námi křížil cestu. Při rychlostech naší lodě 15 uzlů a se zadobočním větrem se spinakrem 350 m2 jsme jej minuli o 100 m. Následoval rychlý sprint podpořený zrychleným větrem za Messinou ke Stromboli. Tato část plavby z celého závodu byla nejkrasnější. Lod letěla po vlnách rychlostí 18 knots. Po cestě jsme však ještě uvízli v bezvětří a 1,5 hodin času nás stálo, se z toho dostat pryč.
Sopku Stromboli jsme míjeli po půlnoci a pohledy na občasné výbuchy lávy jsou nevšední podívanou. Následovalo rozhodnutí zda-li věřit nejreálnějšímu modelu předpovědi, anebo jet nejkratší cestou s rizikem uvíznutí v bezvětří u Palerma. Vybrali jsme nejsevernější cestu k ostrovu Favignana. Očekávali jsme silnější a stálý vítr než na jihu a následné stočení. K tomu nedošlo a ztratili jsme pár míst.
Celou tuto část, cca 150 NM se plachtilo v zadobočním větru o síle 3-7 knost bez vln. Velmi pohodlná ale pomalá plavba byla zpestřena několika želvami, které plavaly okolo nás.
Od ostrova Favignana se pohodlní na lodi výrazně změnilo. Očekávaný protivítr 20-25 uzlů se dostavil. Od středečního rána od 7:00 to byla velká zkouška pro naši posádku, ve které byli i 3 členové týmu, kteří nikdy předtím nepluli na lodi přes noc a více jak 7 hodin v kuse na plachetnici.
Silný vítr, ostrý kurz lodi, které se probíjela nepravidelnými vlnami, prověřila celou posádku. Celý den vyvažování na boku lodi udělalo své a celková únava několika jedincům vytvořila zajímavé halucinace.
Kurz od ostrova Favignana k Pantalerii ( 70 NM) byl hodně rychlý, TWA byl 60°. Naše rychlost byla 12-13 uzlů. Část závodu od ostrova Pantaleria k Lampedusa ( 85 NM ) byl již ostrý protivítr, TWA byl 40-45°. Naše rychlost byla 9-9,5 uzlu. Vítr zde dosahoval největší rychlosti (25-27 uzl) z celého závodu.
Tato část závodu byla pro všechny lodě a účastníky nejtěžší. Byl to nevšední zážitek poslouchat ty obrovské rány z toho, jak se naše loď zmítala v nepravidelných vlnách o výšce 1 – 2 m. Při každé ráně jsme očekávali, že se loď rozlomí. V této části závodu se také zlomil stěžeň trimaranu a poškodil loď do které zatékala voda. Pro mnoho dalších lodí byl tento úsek kritický a musely vzdát. Část závodu od ostrova Lampedusa k Maltě (90 NM) se plachtilo opět TWA byl 50-60°. Naše rychlost byla 10-12 uzlů. Za celou dobu od Favignany až do cíle jsme předjeli asi 9 lodí. Žádná nebyla rychlejší než my…
Od druhého dne závodu nám nefungovala lednička a posledních 24 hodin jsme neměli k dispozici navigační PC a posledních 24 hodin jsme měli problém s dobíjením, nefungoval nám generátor a ani nešel nastartovat motor. Veškeré ovládání vinšen poháněných na hydrauliku vypovědělo službu a tak jsme si mákli hezky postaru.
Náš skipper JEAN-PIERRE DICK nám ve vých 54 letech předváděl co vše musí umět a zvládnout člověk, aby byl účastníkem závodu Vendee Globe a Barcelona World Race. Velká zkušenost pro všechny z nás, co měli čest s ním být na jedné lodi a něco se přiučit.
Náš výsledek:
17. místo v absolutním pořadí ze 113 lodí.
6. místo v IRC 2
40. místo v IRC overall
Naše lod JP 54:
HULL LENGHT 16.45 meters
OVERALL LENGTH 18.235 meters
BEAM 5.3 meters
AIR DRAFT 25.10 meters
DRAFT 3.5 meters (2.5 m with the keel canted)
DISPLACEMENT 9 tons
ENGINE Steyr Motor MO54 Hybrid (sail drive)
DIESEL ENGINE 55 hp
ELECTRIC PROPULSION MODE 7 kw
SAIL AREA UPWIND 216 m2
SAIL AREA DOWNWIND 434 m2
ARCHITECT Guillaume Verdier
CONCEPT Jean-Pierre Dick
BUILDER Absolute Dreamer
2530
Související články
Koláček mistr Evropy, Tomek třetí
Koláček mistr Evropy, Tomek třetí
Známá dánská sólová regata Silverrudder se letos jela jako evropský šampionát jachet First 27 (Seascape 27). 450 startujících v závodě, 88 jachet v kategorii Keelboat Small, z toho na dvě desítky Seascape (First) 27. A na stupních vítězů dva naši reprezentanti.
Naši úspěšní na Seascape 27 v Dánsku
Naši úspěšní na Seascape 27 v Dánsku
O víkendu vrcholil dánský závod Vegvisirrace, kterého se zúčastnily i dvě české lodě First 27 (Seascape 27). V sólové kategorii startoval Milan Tomek, v kategorii dvojic Milan Koláček s Pavlou Písařovou. Obě naše lodě si vezou z Dánska medaili.
Kdo s koho v ARC
Kdo s koho v ARC
Kdo bude první v cíli transatlantického závodu ARC? Hned po startu se startovní pole rozdělilo na dvě křídla. Jižní křídlo zamířilo za klidnou plavbou v pasátu na jih, severní křídlo vsadilo na bouřlivou plavbu v tlakové níži, která ho udržela blíže ortodromě.