Search
× Search
Martin Trčka: V jachtingu vítězí stroje nad lidmi
Daniel Vodička
/ Kategorie: Rozhovory, Ostatní regaty

Martin Trčka: V jachtingu vítězí stroje nad lidmi

Špičkového jachtaře s ohromnými mezinárodními zkušenostmi Martina Trčky jsem se zeptali, co říká na nový koncept lodi pro Americký pohár a jak vidí další dění ve Volvo Ocean Race. 


Martine, poslední tři ročníky Americas Cupu se odjely na vícetrupých jachtách. Již ve chvíli, kdy na Bermudách dojel tým Emirates poslední rozjížďku, bylo jasné, že je na řadě návrat na monohully. Jak hodnotíš přechod na katamarány a zase zpět?


Obecně mi změna tam ani zpět nevadí. Bylo opravdu zajímavé, kam se dá s konceptem foilujících lodí dojít. Pokud do nich vložíte peníze a designový talent týmů AC. Ve stávajícím trendu se ovšem začínal objevovat problém, který trochu vidíme i nyní u rekordu Francoise Gabarta - stroje zjevně začínají mít navrch nad člověkem (to že Francois drží celkový rekord z Francie po mys Dobré naděje je bezprecedentní). Při posledním ročníku AC jsme byli sice svědky fantastického jachtingu, zároveň ovšem měl jednu dost podstatnou vadu na kráse. Samotné dění na vodě bylo v rukou pouhých dvou lidí z posádky, zbytek mohl být klidně nahrazen motorem. Celou tuto potupnou úlohu posádky, která normálně má obrovské množství odborné práce, zcela rámovala úloha Blaira Tuka v týmu Nového Zélandu. Po instalaci, ze strany Prady darovaného, zařízení na “kontrolu letu” bylo jeho úlohou udržet v grafickém rozhraní tečku mezi dvěma pohybujícími se čárami. Tyto dvě čáry vymezovaly rozhraní úhlu náběhu, ve kterém se má foil v daný moment optimálně pohybovat a tečka pak představovala úhel kam má hydraulické zařízení foil nastavit. Stroj zde úplně nahradil cit a podmínka, že vše nesmí probíhat plně automaticky byla splněna. Sledovat jak olympijský vítěz jachtingu šlape do pedálů a na obrazovce posouvá tečku mezi dvě čáry, což je úloha pro šimpanze, mě úplně iritovala. Mimochodem toto a křídlo plně ovládané hydraulikou (ostatní týmy měli otěž na vinšnu) jsou hlavním důvodem proč ETNZ vyhrál. Peter Burling nemusel nastavovat úhel náběhu ploutví, jako ostatní kormidelníci a mohl se tak soustředit i na taktiku. Glen Ashby mohl ovládat křídlo z jakékoliv strany lodi, což byla obrovská výhoda při obratech a halzách.

Grafika Virtual Eye

Grafika Virtual Eye

Koncept jachty pro Americký pohár AC75
V minulém týdnu představil novozélandský tým koncept jednotrupé lodě pro příští ročník Americas Cupu. Před pár lety by to byla jen jedna z kupy studií, které vypadají podobně krásně, jako městečko na Marsu. K realitě daleko, jako ze Země k mimozemským civilizacím. Dnes je situace jiná. Zhmotní se koncept v realitu? 

Předně myslím, že jde opravdu jen o koncept. Připomeňme si, že při posledním ročníku se loď zcela zásadně změnila i po vydání pravidel třídy. Přiznám se, že předvedený koncept jsem ještě nevstřebal. Loď by v takovémto stavu byla neuvěřitelně složitá a proto drahá. Navíc to opět nahrává technickým řešením, o kterých jsem mluvil hned na začátku. V neposlední řadě si nedovedu představit naklápění kýlů bez motoru, mají přeci obsahovat i závaží. Myslel jsem, že spíše půjdou cestou, kterou jdou lodě Quant a toto mě opravdu překvapilo.

Grafika Virtual Eye

Grafika Virtual Eye

Koncept jachty pro Americký pohár AC75
Koncept s dvojicí naklápěcích foilů-kýlů vypadá bláznivě. Přijde mi nebezpečné, aby se kolem sebe proháněly při match racingu lodě s foily ve vzduchu i pod vodou daleko na boku, ne?

To myslím nebude ten hlavní problém, myslím, že je úplně jedno, jestli kolem vás letí celý trup nebo jen foil. Odhad kormidelníků je to poslední o co bych se obával.


Americas Cup se potýká s mimořádně vysokými náklady na účast. Zveřejněný koncept nevypadá jako levné plavidlo. Nemohou finance zase vrátit inženýry zpět na zem?

Ne nemohou. Ledaže by sám obhájce vymyslel něco, na co nebude mít. Jinak Americas Cup je hrou držitele a vyzyvatele. Férovost, účast více týmů, sledovanost atd. to vše je až na druhé koleji. Ten vláček se o ní opírá, ale pořád je to jen druhá kolej. Bez této druhé koleje se odehrál poslední Deed of Gift match ve Valencii mezi Oracle a Alinghi a věřím, že Larrymu bylo v ten moment úplně jedno kdo si co myslí. Zjevně to celému závodu nebo legendě kolem něj nijak neublížilo, spíš naopak:-)

Foily. V devadesátých letech minulého století (před cca 20 lety) se snažil Alain Thébault spolu s Erikem Tabarlym vytvořit plachetnici na foilech. Šlo o experimentální trimaran Hydroptere. Loď jezdila, ale s tehdejšími technologiemi nebylo možné projekt dotáhnout do konce. Alain Thébault se k němu vrátil v novém tisíciletí a podařilo se mu ho dokončit. Hydroptere překonal několik rychlostních rekordů ale stále byl velmi složitý technologicky. Dnes létají na foilech i turistické katamarány (s trochou nadsázky). Bez složitých technologií. Co se změnilo?

Té nadsázky není trochu. Oni se v těch lodích promítají složité technologie použité při vyvíjení jednoduchých řešení. Slavná “samoregulační” ploutev do V, kterou použil ETNZ v San Francisku a jejíž koncept všichni okopírovali, byla výsledkem práce týmu lidí, který dokáže dát dohromady opravdu jen AC. Vypadá stejně jednoduše jako…


Dá se říci, že v jachtingu funguje „propadání“ nových myšlenek od hit ech závodních jachet dolů, do světa obyčejnějších lodí?

Myslím že ano. Někdy více někdy méně. Z posledního AC vzešel nový koncept vinšen, vysokotlaká hydraulika, rotační hydraulické pumpy a bůhví co ještě. Z technologie 3Di se nově vyvinul Nordac běžně používaný u cruiserů. Nárůst šířky lodí po vzoru Open60 a Volva vidíme v každé marině. Hlavní přínos z hi-end jachtingu je ověření designu, kterému se v něm věnuje obrovské množství prostředků. Na lodním designu i běžných charterových lodí se nezřídka podílí ti samí designeři.

Volvo Ocean Race

Pojďme se ještě podívat na právě probíhající Volvo Ocean Race. Začněme od konce. Kdo podle tebe zvítězí a proč?

Favoriti jsou obecně známí - Mapfre a Dongfeng. Nemyslím, že by byl na světě kdokoliv, kdo by dovedl říci, který z těchto dvou vyhraje. Ani teď po první etapě.


Grafika Volvo Ocean Race

Grafika Volvo Ocean Race

Model jachty pro příští Volvo Ocean Race
Před minulým ročníkem bylo rozhodnuto o vzniku one design třídy, která pojede dva ročníky závodu. Dnes v době foilovací se ukazuje, jak moc vývoj v Volvo Ocean Race zaostává. Bylo to správné rozhodnutí?

Určitě to bylo správné rozhodnutí. Volvo se pomalu přetváří do jiného formátu a hledá si svou pozici na trhu. Stejně jako F1 a WRC nejsou nejrychlejšími závodními auty a nikdo nepochybuje že jsou etalonem motorizmu. Vnímám snahy organizátorů podobně. Závod pro nejlepší týmy jachtařů na světě, kde rozhodují převážně dovednosti posádek a navíc dnes s jednoznačně nejlepším mediálním pokrytím a zpřístupněním divákům. K tomu je One-design ideální. Nikdy v historii si lodě nebyly tak na blízku jako nyní a nikdy v historii nebyl závod pr posádky tak náročný a přenášen takřka live. Absolutně by nedávalo smysl, pokoušet se stavět lodě podobné classe Ultime, které jsou celkem 4 a ve skutečnosti foilují jen dvě, navíc každá nová takto experimentální loď by tak i tak byla rychlejší. Co se týče srovnání s Open 60, příští loď, jestli jsem správně pochopil záměr organizátorů Volva a designéra (Verdier), bude odpovídat i tomuto pravidlu, jen bude opět one-design. Čili obecně, nemyslím, že by Volvo zaostávalo více než je únosné a navíc přináší právě díky one-designu rozměr na který ostatní nemohou dosáhnout.

Další zajímavé rozhodnutí přišlo letos. Smíšené týmy na palubách všech startujících jachet. Je to dobrý nápad, špatný nápad? Jaký je to vlastně nápad?

No, je to nápad no. Nevadí mi ani z něj nejásám-je to prostě nápad :-)

V poslední době došlo k razantním změnám ve vedení závodu a myšlenky na zkrácení frekvence závodu na 2 roky jsou pryč. Podobné rychlé změny nebudí důvěru. Co se povídá mezi profesionály o budoucnosti závodu a o jeho situaci?

Popravdě nevím. Nicméně za změnou tam a zpět jsou rozdílné potřeby sponzorů a marketingu vs. potřeby sportovní stránky a dlouhodobé udržitelnosti z důvodu pravě “nezaostávání”, které se potřebovaly sladit. Na jednu stranu tlak sponzorů na zkrácení období mezi závody pro “udržení pozornosti” na druhou stranu byl tlak na představení nové lodě, kvůli budoucnosti. Flotila one-design se zjevně v takto zkráceném čase nedala ani postavit, natož se s ní připravit na závod.

5862
Na horu