Když nám jachta nechce odpadnout
Plujeme na předoboční vítr, chceme odpadnout, ale jachta zamýšlený manévr odmítá. Co s tím?
Plujeme na předoboční vítr kolem 20 uzlů, plachty nastavené celkem správně a potřebujeme odpadnout. Kormidelník točí kormidlem po větru, ale jachta neodpadá. Před přídí jachta, které máme uvolnit cestu. Je tu krizová situace, která se zdá být neřešitelná. Vše je přitom velmi snadné. Stačí nejprve povolit hlavní plachtu. Případně ji povolovat souběžně s odpadáním.
S přitaženou hlavní plachtou může být za silnějšího větru nemožné odpadnout. Pokud bychom si plachty oddělili, hlavní plachta má tendenci stáčet příď proti větru, gena naopak po větru. Je to jasné. Představte si, že máme osu, kolem které se jachta otáčí. Nachází se obvykle někde v přední části kýlu. Těžiště hlavní plachty, tedy místo, kde si můžeme představit působení větru na plachtu, leží za osou otáčení jachty. Proto má jachta tendenci se pouze s hlavní plachtou stáčet proti větru.
Máme-li hlavní plachtu v silnějším větru přitaženou a snažíme-li se odpadat, tlak větru na plachtu to nemusí umožnit. Výkon kormidla není dostatečný, aby sílu na plachtu působící překonal.
Proto se naučte před, nebo při odpadnutí povolovat hlavní plachtu. Může to zabránit některým krizovkám.
A přitom taková blbost…
700
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.