Kdo vsadil na lepší kartu?
Vedoucí jachty Transat Jacques Vabre jsou u Portugalska. Západní skupina včetně Hugo Boss je u Azor. Kdo si vytáhl lepší kartu? Které křídlo bude dříve u rovníkových tišin? Podívejme se, co ukazuje routing pro obě skupiny jachet.
Východní křídlo
Vedoucí skupina u Portugalska má před sebou hřeben vysokého tlaku, který jachty odděluje od severovýchodního pasátu u marockých břehů. Nový vítr je vzdálený cca 100 mil. Vedoucí skupina se zatím stále pohybuje rychlostmi kolem 10 uzlů v západním až severozápadním větru. podíváme-li se ale na trimarany Multi 50, které jsou o pár desítek mil dále, uvidíme, co bude jachty IMOCA čekat. Vedoucí Multi 50 Solidaires en Peloton Arsep kličkuje jak zajíc před dotírajícím chrtem. Na vině je proměnlivý vítr v ose hřebenu vysokého tlaku.
Po překonání hřebenu přijde na řadu rychle sílící pasát, který by měl vydržet mezi 20 a 30 uzly někam na půl cesty mezi Kanáry a Kapverdy. Pak bude slábnout. Nevýhodou východního křídla bude zadní vítr, ve kterém bude třeba halzovat. To je vidět na zeleném routingu připraveném programem Squid.
Západní křídlo
Žlutý routing je připraven pro západní křídlo. Zde program doporučuje zamířit na jih (Hugo Boss už otočila). Zpočátku na stoupačku, později se bude vítr stáčet k západu až severozápadu a slábnout. Následovat bude jdiná překážka, kterou na cestě do pasátu bude hřeben tlakové výše. Za ním by se měl dostavit pasát. Ten sice nebude nijak silný, ale půjde ze zadoboku. Kurz bude rychlý, bez halz.
Časový rozdíl
Do routingu jsme zadali bod jihozápúadně od Kapverd. Někde na této zeměpisné délce se budou jachty šikovat pro překonání rovníkových tišin. Východní křídlo (zelený routing) by mohlo být na místě za 4 dny a 10 hodin v pondělí kolem 1900. Západní křídlo (žlutý routing) by mělo ve stejném bodě zaostávat o 15 hodin.
Podle tohoto routingu, který vznikl na základě polár IMOCA 2012, které byly vybuzeny na 130 %, je to takto. Nemáme ale přesné poláry a překonání hřebenu tlakové výše je časově náročná záležitost. Stačí 6 uzlů větru a jede to, nebo ho je polovina a už je to o nervy.
Co se stalo a co se děje?
Alex Thomson se vyjádřil k tomu, proč si zvolil západní trasu. Na vině byla nehoda na plachtě používané na bočák. Utrhl se TACK plachty a s tím přišla časová ztráta. Vzhledem ke ztrátě již nemělo smysl stíhat jižní skupinu a volba padla na západ.
Kdo sleduje pozorně tracking na internetu, vidí, že se něco děje s výborně jedoucí PRB. Jachta stojí na místě. Na vině je penalizace, kterou dostala za porušení plomby první den závodu. Penalizace je 90 minut. Tato informace vychází z laickéhom překladu francouzské zprávy na Twitteru týmu.
Polohu lodí najdete zde.
2785
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.