Kam uvázat fendry
Připlouváte zádí k molu a posádka začíná vyvazovat fendry. Obvykle to dopadne tak, že nejvíce fendrů je na přídi, kde jsou nejméně třeba. Kde je jejich správné místo?
Začneme tím, proč je většina fendrů na přídi. Na zádi je bimini, kolem kterého se špatně pohybuje, proto tam posádka fendry neváže. Naopak na přídi se vyvazují nejlépe.
Proč je chyba mít fendry na přídi? Jachty jsou na přídi úzké a nedotýkají se. Proto je zbytečné tam mít fendry.
Více k zádi
Zádě moderních jachet jsou naopak široké. Couvám-li k molu, budu se okolních jachet dotýkat nejprve zádí. Proto je třeba s fendry začít daleko na zádi. Například u zadního koše (nerezové zábradlí na zádi). Pak už pokračuji dopředu tak, abych pokryl fendry nejširší části jachty. Poslední fendr stačí v místě, kde se jachta zužuje k přídi.
Metoda Pacák
Jiří Pacák, který zajíždí do přístavů dnes a denně již cca dvě desítky let, volí ještě jiný způsob uvázání fendrů. První fendr je až na zádi, na hraně zrcadla a boku. Je uvázán hodně napevno, aby neměl možnost vyskočit, když se trupy vůči sobě vzájemně pohybují. Vypadá to zvláštně, ale je to praktické.
Když mě sfoukne vítr?
Vzhledem k tomu, že na přídi není žádný fendr, je dobré mít jednoho člena posádky, který má připraven fendr v ruce a pokud příď sfoukne vítr, strčí fendr tam, kde je třeba.
Mnohé další zajímavosti o přístavních manévrech najdete zde.
6492
Související články
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.