Je to i vaše chyba?
Chyba, o které zde budeme psát, je velmi častá především u těch jachtařů, kteří za sebou nemají závodní zkušenost. Děláte jí i vy?
Vítr kolem 15 uzlů, na nebi se honí kumuly a vy si parádně plujete na předobok. Krásná plavba.
Pak přijde poryv a jachta se nakloní do polohy, kterou některé manželky špatně snáší. Kormidlo je vytočené na maximum a nic. Loď se stáčí proti větru. Křičíte na manželku, která stojí u lukny, ať povolí stoper otěže hlavní plachty. Vaše choť (kamarád, kamarádka, známý, obchodní partner – dosaďte si tam, co uznáte za vhodné) si to nenechá líbit, řve na vás, že to povolit nejde a nakonec uvolní výtah hlavní plachty a ta vám spadne na hlavu. Mezitím jachta udělá nechtěný obrat proti větru a celá komedie jde do finále.
Jak tomu zabránit? Je to snadné. Nezasekávejte otěž hlavní plachty do stoperu. Otěž necháte se dvěma otočkami na vinšně a konec zaseknete jen na vrchu vinšny. Stoper necháte uvolněný.
Když přijde poryv, nebo je třeba plachtu povolit z jiného důvodu, stačí vyseknout otěž z vrchu vinšny. Takto otěž nemůžeme zaměnit za jiné lano a půjde nám vždy povolit. I když bude ve velikém tahu.
Naučte se nechávat otěž hlavní plachty jen na vinšně.
5308
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.