Jak správně udělat obrat
Umíte udělat správně réčko? Samozřejmě, je to jednoduchý obrat. No, na vodě to tak úplně nevypadá. Přitom ztráty při obratech jsou při stoupačce dvojnásob citelné.
Není obrat jako obrat. Někdo udělá obrat, získá pár metrů proti větru a hned zase pokračuje plnou rychlostí dále. Pro někoho je obrat ztráta mnoha desítek metrů výšky a k tomu až minuty usilovné práce. Kde je rozdíl? V technice obratu, ve správném načasování.
Před obratem
Jachta celou dobu před obratem drží kurz a rychlost, pluje ostrou stoupačku podle špiónů. Na povel: „Připravte se na obrat,“ trimmer závětrné otěže kosatky přijde k vinšně a sundá lano ze záseku v horní části vinšny. Důležité je, že mu u toho neuteče otěž ani o centimetr. Musí ji stále držet v tahu. Trimmer návětrné otěže (v této chvíli návětrné) přijde ke své vinšně, přesvědčí se, že otěž je namotaná ve správném směru. Obvykle budou po začátek obratu na vinšně stačit dvě otočky. Určitě není dobré mít na vinšně přemíru otoček (například 4), protože je větší pravděpodobnost, že se zamotají a kousnou. Nakonec si trimmer připraví kliku do vinšny.
Na závěr posádka oznámí, že je připravená na obrat. Kormidelník si určí orientační bod, na který po obratu zamíří.
Při obratu
Zde většinou dochází k chybě. Kormidelník oznámí obrat a trimmer závětrné otěže vypustí plachtu. To je ale příliš brzy.
Správný postup je takový, že kormidelník nahlásí obrat a jde rychle do obratu. Trimmer závětrné otěže stále drží plachtu až do chvíle, než ztratí vítr, než se vyfoukne a začne flatrovat. Pak bleskurychle vypouští otěž a shazuje ji z vinšny. Důležité je – bleskurychle. Plachta bude volná jen okamžik, a to je chvíle, kdy se jí druhý trimmer snaží maximálně dotáhnout rukou na druhý bok. Co dotáhne snadno rukou, nebude muset tahat vinšnou. Toto je velmi důležité.
Druhý trimmer jakmile je gena uvolněna, tahá rukou otěž na druhý bok jako o život. Rychlost, rychlost, rychlost. Když už to dále rukou nejde, nahodí otěž do záseku na vinšně a pokračuje klikou. Dotahuje, dotahuje, dotahuje, zadní lem geny až na pěst od sálingů.
Kormidelník, který jde do začátku obratu rychle, zpomalí, jakmile je příď přes vítr, aby dal trimmerovi více času.
Po obratu
Po obratu kormidelník odpadne mírně více, než je ideální stoupačka. Plachta je v tu chvíli ještě mírně povolená a dotahuje se, odpadne tedy do plachty, jachta rychleji akceleruje a jak ji trimmer dotahuje, kormidelník ostří. Mírně více odpadnout neznamená o 30°, ale tak o 10°.
Trimmer dotahuje plachtu, kormidelník ostří a najíždí hned na správný kurz podle špiónů. Jakmile je gena dotažená, na návětrném boku připravíme otěž na další obrat. A jdeme vyvažovat, protože vyvažování není jen dobré pro fotografie, ale také nám zlepšuje stoupavost a výkon lodě.
Celkově tedy je obrat o přesném kormidlování a správném načasování. A o rychlosti, samozřejmě. Jestli ještě 3 minuty po obratu dotahujeme genu, vypadá to na zdržení. Čím přesněji obrat provedeme, tím méně to je práce.
979
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.