Jak se vyhnout kolizi
Srážka s nákladní lodí je za běžných podmínek těžko představitelná nehoda. Za zhoršené viditelnosti už nejde o nic nepředstavitelného. Jak se nebezpečí kolize vyhnout?
Nejčastěji rozšířené laminátové jachty nejsou na monitorech radarů zřetelné. Radarový odražeč může echo zvýraznit, ale záleží na typu a podmínkách. Nejčastěji rozšířené trubkovité odražeče ztrácejí odraznou plochu s náklonem. To není pro plachetnice dobrá zpráva. Klasické odražeče tvaru oktaedru jsou na tom lépe, jsou ale rozměrné a nepříliš oblíbené. Navíc u odražeče platí, že čím výše je umístěn, tím lépe, a oktaedr u vrcholu stěžně nevypadá nejlépe. Obecně je možné říci, že pasivní radarové odražeče jsou velké a s jejich umístěním to není snadné.
V dnešní elektronické době ale existují i jiná řešení. Jednou z nich je systém AIS, který vysílá informace o jachtě a o jejím pohybu (pozor, nesmí jít jen o AIS přijímač, obvykle se na jachtách používá systém AIS Class B). Na můstku velké lodi se tyto údaje neobjevují na radaru, ale na monitorech spojených s AIS. Vynikající je, že na druhé lodi vidí nejen polohu jachty, ale i směr jejího pohybu, rychlost a základní parametry. Posádka na můstku tak ví, co hledat, kde a kdy.
Další možností, v době AIS trochu opomíjenou, je aktivní radarový odražeč. Jedná se o aktivní přístroj, který po zachycení radarového signálu odešle tento zpět zesílený. Výsledkem je, že na monitoru radaru se objeví výrazné echo, které i pospávající hlídku vytrhne z letargie. Příkladem mohou být přístroje Echomax, nebo Sea-Me.
Ze zhoršené viditelnosti tyto přístroje pomohou při kolizním kurzu s velkou lodí, respektive s lodí vybavenou AIS, či radarem. Na menších lodích a na jachtách však toto vybavení není nezbytné. Ani sebelepší výbava na straně jedné tak nemusí stačit.
Proto je třeba stále myslet na bezpečnou rychlost. Podle pravidel COLREG musí každá loď plout bezpečnou rychlostí. To je taková rychlost, aby bylo možné reagovat podle požadavků pravidel COLREG. Snížená viditelnost většinu běžně uvažujících skipperů donutí sundat nohu z plynu. Bohužel jsou i tací, kterým bezpečná rychlost nic neříká, proto ji nemohou dodržovat.
1125
Související články
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.
Ulomený foil
Ulomený foil
Druhý ve Vendée Globe Sebastien Simon přišel o foil na pravoboku. To je velká rána pro držitele čtyřiadvacetihodinového rekordu. Znamená to rychlostní ztrátu kolem 30 %.
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.