Jak se věci mají v Řecku
Chorvatsko je ideální lokalitou pro začínající jachtaře, Řecko pak je mnohem lákavější pro pokročilejší. Krásné ostrovy, méně jachet, silný vítr, architektura, antika, výborné jídlo, pohostinnost… Má ale také svá specifika, která je dobré znát.
Absence marín
V Chorvatsku je marína na každém rohu. Počet se blíží sedmi desítkám a další se staví. Na pobřeží dlouhém cca 280 mil to vychází na jednu marínu na cca 4 míle. Jen pobřeží pevninského Řecka je přibližně 1000 mil dlouhé. Při stejné hustotě jako v Chorvatsku by to znamenalo nejméně 250 marín. Tolik jich v Řecku rozhodně není…
Foto Lodní noviny
Se zázemím je to horší...
Přístavy s mooringy?
Přístavy s mooringy všude tam, kde nejsou maríny? Sloupky s elektřinou a vodou? Takový servis není příliš častý. Mooringů moc není. Sloupky s elektřinou a vodou se v přístavech objevují, ale bývá jich jen pár, pokud nějaké jsou. Když budete mít štěstí, můžete být vyvázáni u sloupku. Nejspíš ale bude hodně daleko, kabel vám nedosáhne a pokud ano, nebude na něj místo. Když najdete vodu, doplňte nádrže, v příštím přístavu být nemusí.
Bójky v každé zátoce nerostou
Ani milovníci kotevních bójí nebudou spokojení. Moc jich nebude…
Místo pumpy kamion
Benzínové pumpy nehledejte. Naftu rozváží minikamion. Pistole na konci hadice nemá automatické vypínání. Obchodníkovi s dieselem je to jedno. Je to obchodník.
Skoro nic se neplatí
V Chorvatsku je stání v přístavu luxusním zbožím. V Řecku dáte za drahý přístav 25 EUR, levný vyjde na 2-3 EUR. Po přepočtu na jadranskou kunu asi 21. To je u Dalmatinů tak na pivo… A to je tu plno přístavů, kde po vás ani ty drobné nechtějí…
Foto Lodní noviny
Když nevíte, co se starou jachtou, nechte ji stát v Řecku.
Když nevíte, co se starou jachtou...
V takovém případě si vyberte nějaký hezký řecký přístav a nechtě ji tam stát. Pokud byste si to za 5 let rozmysleli, možná ji tam ještě najdete.
Naučte se kotvit
Když chcete do Řecka, musíte umět kotvit. Základní dovednost. Spustit kotvu a nacouvat zádí k molu. Bez toho do Řecka nelez.
Výhodou na řeckých charterových lodích je velmi dobrá kotva a hodně dlouhý řetěz.
Půjčte si motorku
Skoro v každém řeckém přístavu si můžete půjčit motorku/čtyřkolku/auto. Ceny jsou příznivé. Objevování vnitrozemí ostrovů patří v Řecku k jachtingu. Je to standardní zábava a stojí to za to.
Jiné dopravní předpisy
Pojedete-li v Řecku autem, brzy zjistíte, že některé věci, které znáte z domova, fungují jinak. Například dvojitá čára uprostřed silnice. Ze zkušenosti mohu říci, že jde prostě jen o čáru. Místní obyvatelé ji rozhodně nepovažují za znamení zakazující předjíždění.
Řidiči pomalých vozidel pohybujících se po silnici vědí, kde je jejich místo. Kontrolují situaci za zádí v zrcátku a objeví-li se rychlejší stroj, volí stopu extrémně vpravo, aby nenarušovali plynulost dopravy.
Značky zákaz zastavení a zákaz stání nemají v řecké dopravě žádný význam. Pokud se někde nesmí stát, je tam zábradlí. Nebo kužely.
Parkování je možné skoro všude. Jen je nutné zachovat průjezdnost silnice alespoň v jednom pruhu. Máte-li při průjezdu ulicí na každém boku 2 cm volného prostoru, je silnice průjezdná.
Pozor, před lékárnou může stát jen zákazník apotéky!
Ve výjimečných případech není cesta v protisměru vyloučena. Jednosměrka? Jen kus plechu.
Poznámka redakce: Redakce neodpovídá za nedodržování dopravních předpisů v důsledku přečtení tohoto článku.
1086
Související články
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Říjen se stává pro české a slovenské závodní jachtaře mimořádně atraktivním měsícem. Již po 28. se pojede Česká námořní rallye, která naváže na novou slovenskou regatu Slovak Sailing Challenge, která bude startovat na stejném místě a na stejných jachtách Salona 46 a First 45.
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.