Jak se správně vytáhnout na stěžeň
Během jachtařských výletů se může stát, že z nějakého důvodu potřebujeme opravit něco na stěžni, nebo zkontrolovat takeláž. Přestane nám svítí kotevní, nebo motorové světlo, uteče nám jeden konec výtahu, nebo třeba jen potřebujeme provléknout lanko pod sálingem. Jak správně postupovat?
Běžnou výbavou dnešních lodí právě pro tuto činnost je tzv. Bosun chair. Speciální sedák, s pevnou deskou ve spodní části, na kterou se posadíte. Ten bývá součástí výbavy plachetnice. Ve většině případů jde o bezpečný postroj. Z osobní zkušenosti však většinou vozím vlastní sedák, kterému prostě jen více důvěřuji, protože ho používám častěji.
Otázkou však je, jak se správně k sedáku vyvázat. Zde několik doporučení.
Pokud to jde, vždy používám dva výtahy. Jeden jako hlavní a druhý jako záložní. Vzhledem k tomu, že často plujeme na půjčených lodích, nevíme v jak dobrém stavu lana jsou, případně jestli nejsou nějak poškozená, třeba vlivem špatné kladky na vrcholu stěžně. Problém také je, že celá jedna půlka výtahu zůstává schovaná ve stěžni. A na takové lano prostě a jednoduše nechceme vytáhnou člena posádky 10 a více metrů nad palubu.
Pokud máte loď s rolovacími plachtami, jste počtem výtahů lehce omezení. Vždy ale můžeme jako zálohu použít např. topenantu. Vrchol lana bude sice obcházet kolem vantů, ale lano se nebude tolik dřít, protože jako záložní nebude v tahu.
Dalším klíčovým bodem je, jak výtah upevnit do sedáku. Zde platí jedno pravidlo, nikdy nepoužívat šekly, snap šekly, nebo soft šekly, kterými jsou výtahy vybaveny. Opět neznáme konkrétní stav, navíc snap šekl se může jednoduše povolit. Proto výtahy vždy uvazujeme klasickým uzlem. Použít můžeme buď klasickou dračí smyčku, nebo pokud chceme být opravdu precizní, můžeme použít horolezeckou dvojitou osmu.
Potěšilo mě, že už se na některých charterových lodích setkávám s upozorněním na tuto problematiku ve formě nálepek přímo na stěžni.
Rada na závěr, když se nechcete při vytahování člověka nahoru utočit na vinšně k smrti, vyplatí se, aby zbylí členové posádky pumpovali výtahem. Vám jen stačí lano za stoperem lehce dobírat.
1413
Související články
Zlomený stěžeň. A co dál?
Zlomený stěžeň. A co dál?
Organizátoři The Ocean Race dnes neměli dobré probuzení. V noci přišla zpráva o zlomení stěžně na jachtě Guyot. Do cíle 4. etapy tak doplují jen 3 jachty. Pokud je to špatným zprávám konec.
Vyjádření k videu z Velikonoční regaty
Vyjádření k videu z Velikonoční regaty
Včerejší video z Velikonoční regaty z roku 2011 vzbudilo mezi čtenáři velké emoce. Možná bych řekl, i vzhledem ke stáří videa, zbytečně veliké. Proto přidávám můj názor na situaci na vodě a na reakce, s včerejším videem spojené.
Oprava prasklého stěžně v Jižním oceánu
Oprava prasklého stěžně v Jižním oceánu
Třiceticentimetrová prasklina na vrchu stěžně jachty Malizia. Vynikající video z opravy. Stěžeň je vysoký 28 metrů a Will Harris musel strávit skoro celý den na jeho vrcholu v sedáku.