Jak ochránit elektroniku před bleskem
Martina Štikara jsme se na základě nehody, která se stala na Hebe V, zeptali, jak ochránit lodní elektroniku před bleskem.
Co se týká ochrany lodní elektroniky před bouřkou, tak tady platí, ze nejvíce jsou ohroženy přístroje instalované vysoko, tedy windmetr , antény VHF, AIS a případně GPS. Naštěstí přímý úder blesku do lodi není příliš častý jev.
Pokud se tak ale stane, lodní elektronika a někdy i elektroinstalace bývá poškozena. V případě elektroniky můžeme riziko poškození snížit dočasným odpojením antén od přístrojů a také odpojením například čidla windmetru od ostatních přístroj. A to jak signálových vodičů, tak i napájení.
Častěji, než přímým úderem blesku bývá poškozena elektronika statickou elektřinou. Bývá pravidlem, že výrobky renomovaných firem bývají proti statické elektřině více odolné. V každém případě je potřeba, aby byla na lodi funkční ochrana před blesky a statickou elektřinou, tedy výše položené vodivé části (u jachty například kovový stěžeň) musí být uzemněny do vody.
Martin Štikar
4545
Související články
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Co se stalo na palubě Hebe V?
Co se stalo na palubě Hebe V?
Závodní jachta Hebe V se při přeplavbě z Janova do Palerma dostala do prudké bouřky. Co se na palubě dělo vylíčil člen převozní posádky Jan Hejdler.