Hugo Boss bez kýlu
Po srážce s UFO je Hugo Boss bez kýlu. Jachta má naplněné tanky s vodním balastem po okraj, oba foily jsou zasunuté do vody a jachta se vydá na pomalou plavbu ke Kapverdským ostrovům.
Skoro by se chtělo říci, že Alex Thomson je člověk, který má smůlu. Asi jen těžko najdete někoho jiného, kdo dokázal rozlámat tolik lodí. Zpočátku to bývalo nejvíce dáno jeho divokostí. Dokázal být nejrychlejší, ale byl rychlý až příliš. V posledních letech je to jen čirá smůla. Při posledním Transat Jacques Vabre se s novou lodí překlopil a zachránit se podařilo jen vrak. Jen s vypětím všech sil se týmu podařilo loď připravit na Vendée Globe.
Ve Vendée Globe se Alexovi dařilo. Pak přišla kolize s UFO a Hugo Boss přišla o foil. Navzdory maximální snaze stačila pochroumaná jachta „jen“ na druhé místo.
Nyní podobný příběh. Nová Hugo Boss, která je nejdražší ze všech jachet IMOCA, se při Transat Jacques Vabre srazila s UFO. Ke srážce došlo ve 25 uzlech. Kolizi nevydrželo uchycení kýlu. Zůstal viset jen na hydraulickém rameni naklápěcího mechanizmu.
Celý tým Alexe Thomsona se snažil najít řešení, jak kýl zachránit. Vše bylo marné. Další plavba s kýlem houpajícím se pod lodí by byla nebezpečná. Trup jachty by mohl být nevratně poškozen. Proto padlo rozhodnutí kýl odříznout. Mnoho hodin trvalo řezání hydraulického ramene, nakonec šel kýl ke dnu. Řezání hydraulického ramene muselo připomínat pilování vězeňských mříží pilníkem na nehty.
IMOCA
Čelo startovního pole je za Kapverdama a vedoucí Charal před rovníkovými tišinami. Kromě rychlosti a skvělé taktiky má vedoucí jachta také štěstí. Od vstupu do pasátu pluje stále na plný plyn, momentálně rychlost přes 20 uzlů. Druhá Apivia a třetí 11th Hour Racing už poznaly, jak dokáže být počasí v tropech proměnlivé a bojují s bouřkami. Náskok vedoucí jachty Charal se natáhl na téměř 120 mil. To je příjemný polštář před nevyzpytatelnými tišinami.
Multi 50
Ve třídě Multi 50 to vypadá, že už je vedoucí Groupe GCA v jihovýchodním pasátu. Brzy se k vedoucímu trimaranu přidá i Solidaires en Peloton, který ztrácí necelých 90 mil. Třetí Primonial je až za jachtou Charal.
Class 40
V Class 40 hrají podmínky do karet vedoucí Credit Mutuel. Lipinski s Hardym letí rychlostí 18 uzlů a svůj náskok navýšili na 50 mil. Druhá Leyton je o 1,5 uzlu pomalejší. Stejnou rychlostí pluje i třetí Aina Enfance.
Poslední šance na změnu
Vedoucí jachty IMOCA vplouvají do rovníkový tišin. To je poslední místo, které může pořadím nějak významněji zacloumat. Počasí v tišinách je nevyzpytatelné a není problém se na několik hodin zastavit, zatímco soupeři prolétnou kolem. Pak už přijde stabilní pasát jižní polokoule a minimální možnosti na změny v pořadí.
Polohu lodí najdete zde.
3176
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.